یارانه بازنشستگان چرا قطع شد؟؛ مستمری ۲۰ میلیونی هم فقیر است
جمعی از بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی با انتقاد از حذف یارانه نقدی خود، نسبت به معیارهای جدید دولت برای دهک بندی و قطع یارانه ها اعتراض کردند. این بازنشستگان در تماس با ایلنا تاکید کردند سیاست تعیین سقف ۱۰ میلیون تومان تراکنش ماهانه برای خرید خرد، با واقعیت های اقتصادی و سطح بالای تورم همخوانی ندارد و منجر به حذف ناعادلانه یارانه بسیاری از اقشار کم درآمد شده است.
به گفته این بازنشستگان، افزایش شدید قیمت کالاهای اساسی باعث شده هزینه های روزمره زندگی به شکل بی سابقه ای بالا برود، به طوری که حتی خریدهای ساده خانوار نیز به راحتی از مرز چند میلیون تومان در ماه عبور می کند. آنها میگویند در شرایط فعلی، یک خرید ساده از سوپرمارکت می تواند بیش از یک میلیون تومان هزینه داشته باشد و همین موضوع باعث شده تراکنش های بانکی افزایش پیدا کند، بدون آنکه نشانه ای از رفاه یا درآمد بالا باشد.
بازنشستگان تامین اجتماعی تاکید دارند مبنای ۱۰ میلیون تومان تراکنش ماهانه برای خرید خرد، حداقلی ترین نیازهای زندگی را پوشش می دهد و نمی تواند معیار مناسبی برای شناسایی دهک های پردرآمد باشد. به گفته آنها، دولت بدون در نظر گرفتن شرایط واقعی معیشت، با این شاخص بسیاری از بازنشستگان را در دهک های بالاتر قرار داده و یارانه و کالابرگ حمایتی را از آنها حذف کرده است.
یکی از بازنشستگان در این باره گفت: چگونه ممکن است یک زن تنها با مستمری ۲۰ میلیون تومانی در دهک ۸ قرار بگیرد؟ در جامعه ای که باید از زنان سرپرست خانوار حمایت بیشتری شود، حذف یارانه و عدم تخصیص کالابرگ حمایتی فشار مضاعفی بر زندگی ما وارد کرده است. این در حالی است که بخش عمده این مستمری صرف هزینه های خوراک، درمان، اجاره مسکن و قبوض می شود.
این بازنشسته تاکید کرد اگر ملاک دولت تراکنش بانکی ۱۰ میلیون تومانی است، باید توجه داشته باشد این مبلغ صرفا هزینه های روزمره زندگی است و هیچ ارتباطی با سطح درآمد بالا یا رفاه ندارد. او افزود: این پول فقط خرج خورد و خوراک حداقلی می شود و نشانه ای از توان مالی بالا نیست.
بازنشستگان تامین اجتماعی همچنین نسبت به تداوم فشار سیاست های اقتصادی بر سفره معیشت خود اعتراض دارند. آنها میگویند چرا در تمام برنامه های کنترل تورم و اصلاح اقتصادی، همواره اولین فشارها بر بازنشستگان و حقوق بگیران ثابت وارد می شود. به اعتقاد آنها، دولت باید راهکارهای دیگری برای بهبود شرایط اقتصادی پیدا کند و حذف یارانه اقشار آسیب پذیر ساده ترین و ناعادلانه ترین تصمیم است.
این گروه از بازنشستگان با اشاره به حذف ارز ترجیحی و افزایش چند برابری قیمت کالاهای اساسی تاکید کردند در چنین شرایطی، نه تنها یارانه نقدی نباید حذف شود، بلکه همه بازنشستگان مستحق دریافت کالابرگ حمایتی هستند. آنها میگویند مستمری ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومانی در شرایط فعلی اقتصاد ایران، همچنان در زمره درآمدهای پایین محسوب می شود و پاسخگوی هزینه های واقعی زندگی نیست.
بازنشستگان در پایان هشدار دادند ادامه این روند می تواند فشار معیشتی را تشدید کرده و نارضایتی اجتماعی را افزایش دهد. آنها از دولت خواستند در سیاست های دهک بندی و معیارهای حذف یارانه بازنگری جدی انجام دهد و شرایط واقعی زندگی بازنشستگان تامین اجتماعی را در تصمیم گیری ها لحاظ کند.
جمع بندی کوتاه
بازنشستگان تامین اجتماعی معتقدند معیار ۱۰ میلیون تومان تراکنش ماهانه برای حذف یارانه، غیرواقعی و ناعادلانه است و با شرایط تورمی کشور همخوانی ندارد. آنها خواستار بازنگری فوری دولت در سیاست دهک بندی و بازگشت یارانه و کالابرگ حمایتی هستند.
هیچ نظر! یکی از اولین.