مقایسه تعطیلی غیرمجاز داروخانهها با نانواییها در جنگ ۱۲ روزه / برخورد فوری مجلس با متخلفان
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، حسینعلی شهریاری، در اظهاراتی جدی خواستار لغو مجوز داروخانههایی شد که در جریان جنگ ۱۲ روزه اخیر بدون هماهنگی و مجوز سازمان غذا و دارو، به صورت خودسرانه و غیرقانونی تعطیل شدهاند. این موضوع در حالی مطرح میشود که مطابق ابلاغیه جدید سازمان غذا و دارو، در شرایط بحرانی و اضطراری هیچ داروخانهای حق ندارد خدمات خود را متوقف کند و موظف است به ارائه خدمات دارویی به مردم ادامه دهد.
شهریاری در گفتگو با خبرگزاری مهر و به نقل از خانه ملت، تاکید کرد که داروخانههایی که در دوران بحران اخیر بدون وقفه و با تمام توان به مردم خدمترسانی کردهاند، باید مورد حمایت ویژه و تشویق قرار گیرند و بالعکس، با داروخانههایی که به صورت خودسرانه اقدام به تعطیلی کردهاند، برخورد قانونی و قاطع انجام شود. به گفته وی، این برخورد میتواند به صورت لغو مجوز فعالیت داروخانههای خاطی باشد که به نظر میرسد باید در دستور کار سازمان غذا و دارو قرار گیرد.
رئیس کمیسیون بهداشت مجلس با اشاره به اهمیت استمرار خدمات دارویی در شرایط بحرانی، یادآور شد: «در زمان جنگ و شرایط اضطراری، مردم بیش از هر زمان دیگری به خدمات دارویی نیازمند هستند و تعطیلی بدون هماهنگی داروخانهها میتواند سلامت عمومی را به خطر بیندازد. این موضوع از نظر اخلاقی و حرفهای نیز غیرقابل پذیرش است.»
شهریاری با اشاره به ابلاغیه جدید سازمان غذا و دارو درباره ضرورت استمرار ارائه خدمات دارویی در شرایط بحران، تاکید کرد که این سازمان باید به شکل جدیتر از داروخانههایی که به صورت قانونی و منظم فعالیت میکنند، حمایت کند و در مقابل، با کسانی که بدون مجوز و هماهنگی، اقدام به تعطیلی غیرمجاز کردهاند، برخورد سختگیرانهای داشته باشد.
وی همچنین با انتقاد از عملکرد برخی داروخانهها در جریان جنگ ۱۲ روزه اخیر، گفت: «بر اساس شنیدهها و گزارشهای مردمی، متأسفانه برخی داروخانهها به ویژه در شهر تهران در این دوره بحرانی، بدون اطلاع و اجازه سازمان غذا و دارو فعالیت خود را متوقف کردند که این اقدام به هیچ وجه قابل قبول نیست و باید با آنها برخورد شود.»/مهر
شهریاری در ادامه با مقایسه این وضعیت با تعطیلی غیرمجاز برخی نانواییها در همان دوره، خاطرنشان کرد: «وزارت کشور پس از شناسایی بیش از ۱۵۰ نانوایی که بدون مجوز فعالیت پخت نان را متوقف کرده بودند، به سرعت نسبت به لغو مجوز آنها اقدام و مراکز جدید جایگزین آنها کرد. انتظار میرود سازمان غذا و دارو نیز رویکردی مشابه داشته باشد و در برابر این تخلفات از حقوق مردم و سلامت عمومی صیانت کند.»
وی افزود که خدمات رسانی دارویی به ویژه در شرایط بحرانی و جنگی باید به عنوان یک اولویت ملی در نظر گرفته شود و هیچ نهادی حق ندارد به بهانه شرایط سخت، دست از خدمت بردارد. شهریاری همچنین ابراز امیدواری کرد که با همکاری و نظارت دقیقتر سازمان غذا و دارو، چنین تخلفات و تعطیلیهای غیرمجاز در آینده تکرار نشود و خدمات دارویی در سراسر کشور به صورت مستمر و بیوقفه ارائه شود.
هیچ نظر! یکی از اولین.