راز پشت موتور جدید پژو ۲۰۷ فاش شد | چرا اینقدر گران است؟
ایرانخودرو قیمت رسمی پژو ۲۰۷ پانوراما دندهای با موتور TU5P را ۸۳۴ میلیون تومان اعلام کرده است.
اما همین خودرو در بازار آزاد تا ۱.۱ میلیارد تومان خرید و فروش میشود — یعنی بیش از ۲۷۶ میلیون تومان اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار.
این در حالی است که نسخه قبلی پژو ۲۰۷ با موتور TU5 معمولی تنها ۸۳۶ میلیون تومان قیمت داشت و در بازار حدود یک میلیارد و ۸۰ میلیون تومان معامله میشد. بهعبارتی، تفاوت ۸ اسب بخار قدرت باعث جهش قیمتی نزدیک به ۳۰۰ میلیون تومان شده است.
موتور TU5P؛ نسخه بهروزشده یا بهانهای برای گرانی؟
موتور TU5P نسخه ارتقایافته TU5 قدیمی است و از سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها (CVVT)، اویلپمپ متغیر و دینام نسل جدید بهره میبرد.
این تغییرات، قدرت خودرو را به ۱۱۳ اسب بخار و گشتاور را به ۱۴۴ نیوتنمتر رسانده است؛ تنها کمی بیشتر از نسخه قبلی (۱۰۵ اسب بخار و ۱۴۲ نیوتنمتر).
کارشناسان میگویند این بهروزرسانیها تأثیر محسوسی در عملکرد روزمره خودرو ندارد و بیشتر جنبه بازاری دارد تا فنی. بهخصوص که پژو ۲۰۷ جدید همچنان با همان گیربکس ۵ دنده دستی قدیمی عرضه میشود.
فرمان برقی و تغییرات جزئی دیگر
در نسخه TU5P، سیستم فرمان از نوع برقی شده تا بخشی از توان موتور صرف پمپ هیدرولیک نشود. این تغییر باعث نرمی بیشتر در سرعتهای پایین میشود، اما تفاوت چشمگیری در تجربه رانندگی ایجاد نمیکند.
از دیگر تغییرات، ارتقای جزئی در سیستم تزریق سوخت و کاهش مصرف سوخت در حالت استاندارد است.
طرح تبدیل اجباری ایرانخودرو؛ پرداخت ۱۸ میلیون تفاوت
ایرانخودرو برای مشتریانی که قبلاً نسخه TU5 معمولی را ثبتنام کردهاند، طرح تبدیل اجباری به TU5P را اجرا کرده است.
مشتریان باید ۱۸ میلیون تومان مابهتفاوت پرداخت کنند تا خودرویشان با موتور جدید تحویل شود.
این سیاست در مورد دیگر محصولات مانند «رانا» و نسخههای دندهای ۲۰۷ نیز اعمال شده تا تولید با موتور TU5 سنتی متوقف شود.
نتیجه نهایی؛ فنی اندک، افزایش قیمتی چشمگیر
در مجموع، تغییرات فنی پژو ۲۰۷ TU5P چندان گسترده نیست و تفاوت عملکردی آن در رانندگی روزمره محسوس نخواهد بود.
اما افزایش قابلتوجه قیمت در بازار آزاد نشان میدهد که هیجان تبلیغاتی و محدودیت عرضه همچنان عامل اصلی رشد قیمت خودروهای داخلی است./فرارو
هیچ نظر! یکی از اولین.