طرح جدید بنزین؛ تبعیض بین خودروهای دولتی و مردم به چشم میآید
به گزارش خبرمحور به نقل از ایلنا، موسی احمدی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس، درباره افزایش قیمت بنزین و تبعات آن برای اقشار ضعیف توضیحاتی ارائه کرد. او یادآور شد که سیاستگذاری نرخ سوم بنزین به دولت واگذار شده بود و جلساتی برای بررسی موضوع برگزار شد. هدف اصلی این تصمیم، استفاده از کارت سوخت شخصی و جلوگیری از قاچاق سوخت به دلیل پایین بودن نرخ بنزین اعلام شد.
با وجود این، احمدی تأکید کرد که ایرادات جدی به مصوبه وارد است و به صورت کتبی و شفاهی به هیئت تطبیق ارسال شده است.
تبعیض خودروهای نوشماره و دولتی
یکی از اصلیترین انتقادات احمدی مربوط به خودروهای نوشماره است. او گفت: جوانانی که با زحمت خودروی نو خریداری کردهاند، چرا باید مشمول تبعیض شوند؟ این موضوع مشابه تبعیض خودروهای وزارت امور خارجه، دولتی و وارداتی است که در مصوبه لحاظ شده است.
وی افزود که نگاه حقوقی هیئت تطبیق متفاوت بود، اما این موضوع از نظر کمیسیون انرژی خلاف قانون اساسی به شمار میرود.
همچنین احمدی به ساختار کارگروهی که برای تعیین سقفها تشکیل شده بود، انتقاد کرد و اظهار داشت که اختیار تصمیمگیری نباید به کارگروه واگذار میشد و هیئت تطبیق نیز این ایراد را تأیید کرد.
نقش محدود مدل سه نرخی بنزین
در نهایت دولت نرخهای ۱۵۰۰، ۳۰۰۰ و ۵۰۰۰ تومان را برای بنزین اعلام کرد. احمدی معتقد است که این مدل نه تأثیر قابل توجهی بر قاچاق دارد و نه درآمد خاصی برای جبران ناترازی اقتصادی ایجاد میکند. او این اقدام را بیشتر یک مسکن موقت توصیف کرد تا راهکار بنیادی.
وی افزود که در مصوبه جدید، تنها بنزین و CNG لحاظ شده و خودروهای LPG، هیبریدی و برقی نادیده گرفته شدهاند. بازدید میدانی کمیسیون انرژی نشان میدهد که استفاده از خودروهای برقی و نازلهای مخصوص آن امکانپذیر است و باید تنوع سبد انرژی در نظر گرفته شود.
لزوم توسعه جایگاههای سوخت جایگزین
احمدی بیان کرد که باید سوخت به گونهای توزیع شود که فشار تنها بر یک بخش نباشد. واردات بنزین با قیمت بالا ادامه دارد و تولید داخلی هنوز با مصرف همخوانی ندارد.
او پیشنهاد کرد که مشابه ایجاد جایگاه CNG، جایگاه شارژ برق و LPG نیز توسعه یابد. احمدی افزود که این اقدام میتواند حداقل نقش یک مسکن را ایفا کند و به کاهش فشار مصرفکنندگان کمک نماید.

آثار تورمی افزایش قیمت بنزین
رئیس کمیسیون انرژی درباره آثار تورمی مصوبه سه نرخی گفت: میزان افزایش قیمتها به اندازهای نیست که اثر چشمگیری بر تورم داشته باشد. هرچند بخش حمل و نقل زیرساخت مهمی در اقتصاد کشور است، اما با نرخهای اعلام شده، افزایش چشمگیر هزینهها پیشبینی نمیشود.
احمدی همچنین تأکید کرد که طرح باید به سمت تنوع انرژی و کاهش تبعیض بین خودروها حرکت کند تا اثرات اقتصادی آن پایدار و منصفانه باشد.
جمعبندی کوتاه
سه نرخی شدن بنزین با نرخهای ۱۵۰۰، ۳۰۰۰ و ۵۰۰۰ تومان اجرا شد، اما رئیس کمیسیون انرژی از تبعیض آشکار بین خودروهای نوشماره، دولتی و وارداتی انتقاد کرد. وی معتقد است که این طرح بیشتر یک مسکن موقت است و تأثیر قابل توجهی بر قاچاق سوخت یا درآمد دولت ندارد. توسعه جایگاههای LPG و شارژ خودروهای برقی، و اصلاح سیاستهای توزیع سوخت، از پیشنهادهای کمیسیون برای بهبود اجرای این طرح است.
هیچ نظر! یکی از اولین.