ورود مجلس به موضوع بنزین؛ احتمال لغو بنزین سهنرخی؟
به گزارش خبرمحور به نقل از ایسنا، مهرداد لاهوتي عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس در واکنش به مصوبه جديد دولت درباره سه نرخي شدن بنزين، هشدار داد که اين سياست نه تنها موجب صرفه جويي در مصرف نميشود، بلکه آثار اقتصادي و اجتماعي گسترده اي به همراه خواهد داشت. او تاکيد کرد که دولت بايد قبل از هرگونه اقدام، هدف واقعي خود از اين تصميم را براي مردم و کارشناسان شفاف کند.
لاهوتي در گفتگوي امروز خود اظهار کرد: «اول بايد مشخص شود دولت دقيقا با چه انگيزه اي دنبال سه نرخي کردن بنزين است. اگر هدف کنترل مصرف است، تجربه سالهاي گذشته ثابت کرده اين روش اصلا جواب نميدهد.»
به گفته اين عضو مجلس، افزايش نرخ بنزين در دوره هاي مختلف هرگز باعث کاهش مصرف نشده و هر بار تنها فشار مضاعف به مردم وارد کرده است.
افزايش قيمت بنزين صرفه جويي نمي آورد
لاهوتي با اشاره به سابقه دولت هاي قبلي يادآور شد که هر بار قيمت بنزين افزايش پيدا کرده، نه تنها صرفه جويي اتفاق نيفتاده بلکه روند مصرف افزايشي هم بوده است. او دليل اين موضوع را نه رفتار مردم، بلکه مشکلات ساختاري کشور در صنعت خودرو مي داند.
او تصريح کرد: «شما خودرويي در اختيار مردم ميگذاريد که مصرفش در هر صد کيلومتر ۱۵ ليتر است، در حالي که استاندارد جهاني حدود ۴ ليتر است. معلوم است که مردم مقصر نيستند. وقتي خودرو پرمصرف است، مصرف سوخت هم طبيعي است.»
اين نماينده تاکيد کرد که نميتوان مصرف بالاي سوخت را به گردن مردم انداخت در حالي که صنعت خودرو سازي کشور فاصله زيادي با استانداردهاي روز دنيا دارد و هنوز خودروهاي اقتصاديمصرف بالا توليد مي شود.
مشکلات مصرف سوخت را نمي توان به مردم نسبت داد
لاهوتي در ادامه گفت: «دولت هدف خود از سه نرخي کردن بنزين را کاهش مصرف اعلام کرده است، اما به جرات ميگويم که هيچ کاهشي رخ نخواهد داد. وقتي عوامل اصلي مصرف بالا رفع نشده، انتظار کاهش مصرف غيرواقعي است.»
او به ضعفهاي جدي در سياست هاي مديريت شهري و حمل و نقل عمومي اشاره کرد و افزود: «قرار بود در تهران ۷۵ درصد جابه جايي ها با حمل و نقل عمومي انجام شود؛ ۳۰ درصد مترو، ۲۵ درصد اتوبوس، ۲۰ درصد تاکسي و تنها ۲۵ درصد با خودرو شخصي. اما آيا اين اتفاق افتاد؟»
لاهوتي تاکيد کرد که وقتي زيرساخت هاي جايگزين براي حمل و نقل فراهم نشده، مردم مجبورند از خودروي شخصي استفاده کنند و نمي توان آن را تخلف يا اسراف تلقی کرد.
او تصريح کرد: «ما به وظايف خود درست عمل نکرده ايم. وقتي زيرساخت حمل و نقل عمومي، استاندارد خودرو و برنامه هاي مديريت سوخت کامل نشده، نمي توانيم همه چيز را از مردم مطالبه کنيم.»
افزايش قيمت بنزين درآمد دولت را هم زياد نمي کند
به گفته اين عضو کميسيون برنامه و بودجه، اگر هدف دولت از سه نرخي کردن بنزين افزايش درآمد باشد، اين سياست نيز نتيجه قابل توجهی نخواهد داشت. لاهوتي گفت: «قبول دارم که بنزين در کشور ما ارزان است، اما تجربه ثابت کرده به محض افزايش قيمت بنزين، تورم شدیدی ايجاد ميشود و زندگي مردم تحت تاثير قرار ميگيرد.»
او تاکيد کرد که دولت نميتواند براي جبران کسري بودجه سراغ تصميماتي برود که مستقيما سفره مردم را هدف قرار میدهد و موج جديد تورمي ايجاد مي کند.
لاهوتي افزود: «وقتي قيمت بنزين بالا ميرود، همه بازارها از مواد غذايي تا اجاره خانه متاثر ميشوند. اين آثار تورمي آنقدر بزرگ است که هر ميزان درآمد احتمالي دولت را خنثي ميکند.»
يارانه بنزين بايد ادامه پيدا کند
اين نماينده مجلس با اشاره به اينکه دولت هم اکنون ميزان قابل توجهی يارانه در بخش هاي مختلف پرداخت میکند، پرسيد: «چه اشکالي دارد که يارانه بنزين را هم ادامه دهد؟»
او تأکيد کرد که تصميمات شتاب زده در حوزه انرژي بدون در نظر گرفتن توان اقتصادي مردم، مي تواند فاصله طبقاتي را افزايش دهد و فشار بيشتري بر اقشار کم درآمد وارد کند.
لاهوتي خطاب به دولت گفت: «اگر هدف واقعا کنترل مصرف است، راه آن افزايش قيمت نيست. اصلاح صنعت خودرو، توسعه حمل و نقل عمومي، بهبود مديريت سوخت و سياست هاي تشويقي و تنبيهي منطقي تر، راهکارهاي اصولي تري هستند.»
جمع بندي کوتاه
لاهوتي عضو کميسيون برنامه و بودجه با انتقاد صريح از طرح سه نرخی شدن بنزين تاکيد کرد اين سياست نه مصرف را کاهش ميدهد و نه درآمد دولت را افزايش ميدهد، بلکه تنها تورم تازه اي به اقتصاد تحميل ميکند. او خواستار اصلاح صنعت خودرو و توسعه حمل و نقل عمومي پيش از هرگونه تغيير قيمت شد.
هیچ نظر! یکی از اولین.