کارت سوخت برگ برنده جدید خريداران خودروي کارکرده شد
به گزارش خبرمحور به نقل از تابناک، با اجراي مصوبه جديد دولت درباره افزايش قيمت بنزين و تغيير مکانيسم تخصيص سهميه ها از نيمه دوم آذرماه، بازار خودروهاي کارکرده وارد مرحله اي تازه شده است؛ مرحله اي که در آن داشتن کارت سوخت فعال نه تنها به يک مزيت اقتصادي تبديل شده، بلکه مي تواند قيمت نهايي خودرو را نيز تغيير دهد. پس از اين تصميم، خودروهاي نوشماره از دريافت سهميه بنزين يارانه اي محروم شده اند و تنها با نرخ آزاد امکان سوخت گيري دارند. اين در حالي است که خودروهاي کارکرده همچنان سهميه ماهانه دريافت مي کنند و اين سهميه پس از تعويض پلاک به مالک جديد منتقل مي شود. همين تفاوت ظاهرا ساده، بازار خريد و فروش را به شدت تحت تاثير قرار داده است.
کارت سوخت؛ از يک ابزار ساده تا يک امتياز اقتصادي مهم
تا پيش از اعلام مصوبه جديد، کارت سوخت بيشتر به عنوان ابزار کنترل مصرف و سامانه اي براي ثبت تراکنش ها شناخته مي شد، اما اکنون به دليل اختلاف چشمگير ميان قيمت بنزين يارانه اي و آزاد، وجود کارت سوخت در يک خودروي کارکرده به معناي کاهش مستقيم هزينه هاي ماهانه است. مصرف کنندگان به درستي متوجه شده اند که سهميه انتقال يافته از مالک قبلي مي تواند بخش مهمي از بودجه سوخت آنها را پوشش دهد و از اين لحاظ، خودروهاي داراي کارت سوخت فعال ارزش بيشتري پيدا کرده اند.
به گفته فعالان بازار خودرو، خريداران پيش از معامله ابتدا کارت سوخت و ميزان سهميه موجود را بررسي مي کنند و سپس درباره قيمت نهايي مذاکره مي کنند. به همين دليل بسياري از فروشندگان عبارت «کارت سوخت دارد» را با فونت درشت در آگهي هاي خود مي نويسند تا نسبت به رقبا برتري داشته باشند.
تفاوت قيمت ميان خودروهاي نوشماره و کارکرده
يکي از پيامدهاي مستقيم اين مصوبه، افزايش اختلاف قيمت ميان خودروهاي نوشماره و کارکرده است. خودروهاي صفر که پيش از اين هم به دليل قيمت بالاي کارخانه و بازار مورد انتقاد قرار داشتند، حالا با حذف سهميه يارانه اي در موقعيت دشوارتري قرار گرفته اند. بسياري از خريداران مي گويند اگر قرار باشد هم قيمت بالاتر پرداخت کنند و هم از مزيت سهميه ماهانه محروم شوند، ترجيح مي دهند خودروي کارکرده کم کارکرد و داراي کارت سوخت فعال بخرند.
نتيجه اين تصميم چنين شده که خودروهاي نوشماره با کاهش تقاضا و خودروهاي کارکرده با رشد تقاضا مواجه شده اند. اين جابه جايي تقاضا به مرور قيمت خودروهاي داراي کارت سوخت را افزايش داده و فاصله قيمتي آنها با مدل هاي مشابه نوشماره را بيشتر کرده است. آن طور که برخي نمايشگاه داران مي گويند، اين اختلاف در بعضي مدل ها به چند ده ميليون تومان رسيده است.
اثر اقتصادي مصوبه بر هزينه ماهانه خانوارها
افزايش قيمت بنزين آزاد و تفاوت آن با سهميه يارانه اي باعث شده خانواده ها بيش از گذشته نسبت به مصرف سوخت حساس شوند. در اين ميان، داشتن کارت سوخت معادل برخورداري از تخفيف ماهانه محسوب مي شود. براي يک خانوار با مصرف متوسط، استفاده از سهميه يارانه اي مي تواند تا چند ميليون تومان در ماه صرفه جويي ايجاد کند. اين صرفه جويي در طول يک سال رقم قابل توجهي خواهد شد و طبيعي است که مردم در هنگام خريد خودرو اين موضوع را در نظر بگيرند.
از سوي ديگر، اين موضوع مي تواند بر الگوهاي رفتاري مالکان خودرو نيز تاثير بگذارد. بسياري از مالکان که قصد فروش خودرو دارند، ممکن است تا پيش از فروش سهميه ماهانه خود را نيز ذخيره کنند تا خودروي آنها با سهميه بيشتر جذاب تر شود. همين موضوع باعث کاهش عرضه در کوتاه مدت و افزايش قيمت خودروها خواهد شد.
پيامدهاي بلندمدت بر بازار خودرو
اگرچه تصميم جديد دولت با هدف مديريت مصرف سوخت و کاهش يارانه پنهان اتخاذ شده، اما تاثيرات جانبي آن بر بازار خودرو نيز قابل توجه است. کارشناسان معتقدند اگر اين روند ادامه پيدا کند، کارت سوخت و ميزان سهميه مي تواند به يکي از معيارهاي اصلي ارزش گذاري خودروهاي کارکرده تبديل شود؛ درست مانند بيمه بدنه، رنگ، کارکرد و سلامت فني.
يکي ديگر از پيامدهاي احتمالي، شکل گيري بازارهاي غيررسمي براي انتقال سهميه يا قيمت گذاري روي کارت سوخت است؛ موضوعي که پيش تر در کشور تجربه شده و در صورت نبود نظارت ممکن است دوباره تکرار شود. همچنين احتمال افزايش اختلاف قيمت ميان خودروهاي داراي سهميه و فاقد سهميه بر رفتار خريد و فروش و حتي نوع انتخاب خودروي خانواده ها تاثير خواهد گذاشت.
در مجموع بسياري از کارشناسان بازار خودرو معتقدند که تغييرات جديد مي تواند بازار خودروهاي کارکرده را پررونق تر و بازار خودروهاي صفر را کم رونق تر کند. از نگاه آنها، مادامي که سهميه يارانه اي براي خودروهاي کارکرده برقرار باشد و قيمت بنزين آزاد همچنان بالا بماند، وزن تصميم گيري خريداران به سمت خودروهاي داراي کارت سوخت فعال سنگين تر خواهد شد.

جمع بندي کوتاه
مصوبه جديد بنزين معادلات بازار خودرو را تغيير داده است. اکنون داشتن کارت سوخت فعال يک مزيت اقتصادي مهم است و باعث افزايش تقاضا و قيمت خودروهاي کارکرده شده. در مقابل، خودروهاي نوشماره بدون سهميه با کاهش جذابيت روبه رو شده اند. اين روند نشان مي دهد در ماه هاي آينده کارت سوخت يکي از عوامل تعيين کننده ارزش خودرو در بازار خواهد بود.
هیچ نظر! یکی از اولین.