فناوری های نوین برای دیابت

به گزارش اخبار خاص، با پیشرفت تکنولوژی، هر روز وسایل و ابزار جدیدی برای تسهیل مدیریت بیماری دیابت ارائه می شود. دراین مقاله ده نمونه از بهترین نوآوریهایی که در زمینه ی دیابت ارائه شده است را به شما معرفی می کنیم. در قرون وسطی، برای تشخیص دیابت، افراد خاصی مقداری از ادرار را می نوشیدند تا از وجود قند در آن مطلع شوند. درسال 1960 اولین پمپ انسولین درابعاد خیلی بزرگ با لوله هایی مانند تزریق سرم ابداع شد. نیازی به گفتن نیست که امروزه تا چه حد تکنولوژی دیابت نسبت به دوران گذشته بهبود یافته است. با نگاهی به فن آوریهای زیر، می توانید پیشرفت سریع و چشمگیر این فناوریها را که در آینده ی نزدیک در دسترس بیماران قرار می گیرد، شاهد باشید.

لنز تماسی دیابت

شرکت گوگل و شرکت سازنده ی لنزهای تماسی “Alcon”، لنزهای تماسی ویژه ای را تولید نمودند که قادراست مقدار قند خون را بدون نیاز به نیدل، از طریق اشک اندازه گیری کند. این لنزها دارای یک سنسور بسیار ریز و آنتنی هستند که این اطلاعات را به یک گیرنده ارسال می کند. یک سوراخ بسیار ریز درون لنز تعبیه شده است که اجازه می دهد تا اشک وارد لنز شده و در اختیار سنسور قرار گیرد. بدین ترتیب مقدار گلوکز موجود در آن سنجیده می شود. سپس این اطلاعات از طریق انتقال دهنده ی بی سیم توسط آنتن به موبایل منتقل می شود. شرکت گوگل اخیرا این ابداع را به ثبت رسانده است.

پانکراس مصنوعی

بنیاد تحقیقاتی دیابت جوانان(JDRF) پروژه ی پانکراس مصنوعی را از سال 2006 آغاز کرد، هدف این پروژه تولید نوعی پانکراس مصنوعی با عملکردی مشابه با پانکراس طبیعی است که بتواند قندخون بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 را کنترل نموده و قابلیت تنظیم مقدار انسولین را بر اساس حفظ تعادل قندخون داشته باشد. این نوع پانکراس مصنوعی، اساساً بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 را از مدیریت دشوار روزانه ی قند خون و مدیریت تزریق انسولین بی نیاز می کند.

پمپ چسبی

این پمپ که CeQur’s PaQ نام دارد برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 طراحی شده است. این پمپ ساده ی بدون لوله، به کنترل قندخون افراد مبتلا به دیابت نوع 2 از طریق تزریق مداوم انسولین کمک می کند. این پمپ دارای infusion یک بار مصرف است که دوزهای انسولین بازال و بلوس را به بدن بیمار تحویل می دهد و هر سه روز یکبار تعویض می شود. این پمپ از آغاز سال 2014 میلادی در اروپا دراختیار بیماران قرار گرفت.

انسولین هوشمند

بسیاری از بیماران از شنیدن تولید این محصول هیجان زده شدند. در تئوری یک بار تزریق انسولین هوشمند در روز به تنظیم قندخون کمک می کند. این نوع انسولین هنگامیکه بدن به آن نیاز دارد روشن شده و زمانیکه به اندازه ی کافی در بدن موجود باشد، دیگر عمل نمی کند. بنیاد دیابت نوجوانان (JDRF) 25 میلیون دلار برای تولید این نوع انسولین هوشمند سرمایه گذاری کرده است و کمپانی Merck درتلاش است که این محصول را تا سال 2021 به بازار عرضه کند. قبل ازعرضه ی این محصول، کار آزمایی هایی باید بروی آن صورت گیرد، پس باید درانتظار آنزمان باشیم.

جوراب های هوشمند

افراد مبتلا به دیابت درمعرض خطر جراحت پا وتخریب اعصاب پا هستند. چنانچه جراحتی در پا بوجود آید و درمان نشود، می تواند به قطع عضو بیانجامد. درحقیقت بیش از 60 درصد از قطع عضوهای اندام های تحتانی مربوط به قطع عضو در افراد دیابتی است. جورابهای هوشمند از تخریب پا و قطع عضو جلوگیری می کنند. این جوراب ها دارای فیبرهای نوری و حسگرهایی برای کنترل فشار، دما و زوایای مفاصل در پا هستند. این جوراب ها قابلیت ارسال اطلاعات را به متخصصان و افراد دیابتی دارند و چنانچه میزان خطر افزایش یابد و جراحتی در پا ایجاد شود سریعاً فرد یا پزشک را مطلع میکنند. این نوع از جورابها به بهبود تعادل فرد و رفع مشکلات در موقع راه رفتن کمک می کنند. انتظار می رود این جوراب ها تا سال 2019 به بازار عرضه شوند.

درمان با سلولهای بنیادی

دکتر Melton از دانشگاه هاروارد روشی را برای تبدیل سلولهای بنیادی جنینی به سلولهای بتا ابداع کرد. با استفاده ازاین فن آوری جدید، دانشمندان قادر خواهند بود تعداد زیادی سلول بنیادی را به سلولهای تولید کننده ی انسولین تبدیل کرده و آنها را به بدن بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 پیوند زنند. این سلولها برای یک سال یا بیشتر فرد را از تزریق انسولین بی نیاز می کنند و پس از این زمان، می توان مجدداً سلولهای جدیدی را به بدن بیمار پیوند زد. دکترMelton توانسته است میلیونها سلول بتا را که بسرعت رشد می کنند از سلولهای بنیادی بسازد. علاوه براین، در برخی کارآزمایی های انجام شده بروی موشها، مشخص گردید سلولهای بتای مشتق شده از سلولهای بنیادی جنینی، دیابت را کاملاً درمان میکنند. تاثیر این درمان در طول کمتر از ده روز در موشها مشاهده گردید. کارآزمایی این سلولها بروی انسان هنوز صورت نگرفته است.

سیستم نظارت مداوم بر قند خون

این سیستم ، بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 و 2 را از سوراخ نمودن انگشتان بی نیاز می کند. تکنولوژی جدید در سیستم نظارت FreeStyle Libre Glucose Monitoring شامل حسگرهای گلوکز می باشد این دستگاه به پشت بازو متصل می شود و اطلاعات را بصورت قابل استفاده برای کاربر بصورت نمودار نمایش داده و این امکان را ایجاد می کند که تغییرات قند خون بیمار توسط متخصص مراقبت های دیابت بررسی گردد. این ابزار دارای یک فیلامنت است که در زیر پوست قرار گرفته و وارد مایع میان بافتی می شود و دراین ناحیه با یک پد کوچک به پوست می چسبد.

پروبیوتیکهایی که مانند انسولین عمل می کنند

محققان دانشگاه Cornell توانستند بروش مهندسی، در گونه ای از لاکتوباسیلها ( باکتریهای شایع روده ای) تغییراتی اعمال کنند که آنها را قادر به ترشح پروتئینی می نماید که روده را به تولید انسولین وادار می کند. این پروبیوتیکها بشکل قرص ارائه می شوند و می توانند بجای پانکراس برای افراد دیابتی انسولین تولید نمایند. مطالعات نشان داده است این قرص می تواند رفتار سلولهای بخش بالایی روده را تغییر دهد، بطوریکه آنها مانند پانکراس عمل کنند. کمپانی تولید کننده ی این قرص ها ” BioPancreate ” درتلاش است کارآزمایی های انسانی این قرص را بزودی آغاز کند.

آنالیرور تنفسی

این آنالیزور قادر است مقدار قندخون را براساس هوای بازدم بیمار اندازه گیری کند. شیمی دانان دانشگاه Pittsburgh راهی برای اندازه گیری مقدار قند خون بر اساس میزان استون موجود در هوای بازدم یافتند. میزان استون موجود در هوای بازدمی با افزایش قندخون بالا می رود و بوی میوه ای بازدم افراد مبتلا به دیابت که قند خونشان کنترل نشده است، مربوط به این ماده می باشد. این آنالیزور تنفسی به طور بالقوه می تواند نظارت بر قند خون بیماران را بهبود بخشد و دفعات اندازه گیری قندخون را بدون نیاز به نیدل افزایش دهد. نمونه ی آزمایشی آن در حال حاضر ساخته شده است محققان امیدوارند در آینده ی نزدیک آنرا در اختیار بیماران قرار دهند.

تلفیق داده ها

شرکت Tidepool و بنیاد دیابت نوجوانان درتولید یک ابر برنامه ی کامیپوتری با یکدیگر همکاری کردند. این برنامه به افراد دیابتی اجازه می دهد تا اطلاعات بدست آمده از CGM یا پمپ انسولین را آپلود کرده، به نمایش گذاشته و یا آنرا به اشتراک گذارند. نام این ابزار را ” آپلودر جهانی” گذاشته اند، این نرم افزار بطور رایگان در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت. این آپلودر، داده ها را بروی اینترنت آپلود می کند سپس این اطلاعات دراختیار گروه مراقبین بهداشتی بیمار قرار می گیرد، دانشمندان درچند سال آینده این پلت فرم را در اختیار بیماران قرار خواهند داد. منبع: diabeticconnect.com

0 Reviews

→ خواندن مطلب قبلی

شبکه اجتماعی Clubhouse؛ مکانی برای گفتگو با سلبریتی‌ها

خواندن مطلب بعدی ←

توصیه‌های زمستانی برای مبتلایان به دیابت

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *