توصیه‌های زمستانی برای مبتلایان به دیابت

به گزارش اخبار خاص، زمستان فصلی است که می توانید لباس های گرم دوست داشتنی تان را بپوشید و غذای گرم مورد علاقه تان را بخورید. فصل زمستان تغییرات خوشایندی با خود به همراه دارد؛ اما امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا، عجیب نیست که نگرانی های بیشتری بابت فصل سرما داشته باشیم. خصوصاً برای بیماران دیابتی، فصل زمستان می تواند روال را به هم بزند و وادارشان کند در خانه بمانند. اما توجه به یک سری نکات و رعایت آن ها می تواند خیلی از چالش های فصل زمستان را برای این افراد کمتر کند.

شاید شما هم یکی از افراد دچار دیابت باشید که نگران کم شدن فعالیت بدنی تان هستید، یا اینکه مجبورید میزان مصرف قندتان را خیلی خیلی کمتر کنید. پس در این مطلب با ما همراه باشید تا هم نسبت به مشکلات بالقوه ای که به عنوان یک بیمار دیابتی ممکن است دچارشان شوید آگاهی پیدا کنید و هم توصیه های لازم را فرا بگیرید.

به فعالیت بدنی ادامه دهید

می دانیم که در یک صبح بسیار سرد زمستان چقدر سخت است که از رختخواب بیرون بیایید اما شما باید به ورزش و فعالیتتان ادامه دهید، چون این بهترین کاری است که برای خودتان می توانید انجام دهید. اگر عادت داشتید صبح ها پیاده روی کنید یا بدوید، پس ادامه دهید.

هوای سرد بیرون وادارتان می کند با فعالیت بدنتان را گرم کنید. حتی اگر دوست ندارید از خانه خارج شوید، باز هم می توانید در خانه با انجام چند حرکت و تمرین، بدنتان را بیدار کنید و یک روز بانشاط را آغاز نمایید.

اگر همچنان از تمرین و ورزش فرار کنید، مطمئناً دچار افزایش وزن خواهید شد. پس توصیه می کنیم حتماً زمانی از روز که احساس می کنید انرژی بیشتری دارید به تمرین و ورزش بپردازید و فعالیت بدنی مورد علاقه تان را انجام دهید.

غذاهای زمستانی سالم تری انتخاب کنید

همه ی ما نوشیدن یک فنجان چای داغ در یک روز سرد زمستانی را دوست داریم. یا شاید هم شکلات داغ را ترجیح بدهید. هر چند بدن خودش را با سرمای زمستان تطبیق می دهد اما طبیعی است که دلتان بیشتر غذای راحتی بخواهد. اما ما توصیه می کنیم سراغ غذاهای شیرین و دم دستی نروید.

شما می توانید یک کاسه سوپ سبزیجات داغ بخورید یا یک فنجان دمنوش برای خود درست کنید. مهم ترین کاری که برای سلامتی تان می توانید انجام دهید این است که انتخاب های سالم غذایی داشته باشید و غذاهای ناسالم را با غذاهای سالم جایگزین کنید.

مراقب بیماری های زمستانی باشید

زمانی که یک بیماری زمینه ای دارید، آنفلوانزای فصلی اصلاً شوخی نیست. حتی یک سرماخوردگی ساده می تواند باعث شود احساس بی انرژی بودن کنید یا حتی بدتر، سطح گلوکز خونتان در واکنش به ویروس های سرماخوردگی یا آنفلوانزا دچار نوسان شود. حتماً قبل از بیرون رفتن از خانه لباس کاملاً گرم بپوشید، تا جایی که می توانید غذاهای سالم بخورید و اگر دچار عفونت شدید، سطح قند خونتان را مرتباً چک نمایید.

پاهایتان را مرتبا چک کنید

خشکی و ترک خوردگی پوست در زمستان عارضه ای ناراحت کننده است. شما هم به عنوان کسی که دیابت دارد حتماً می دانید که پاهایتان تا چه اندازه مستعد زخم شدن هستند. از دست رفتن رطوبت پوست می تواند باعث ترک خوردگی آن بشود و حتی به جایی برسد که در ماه های زمستان دچار عفونت شوید.

هر کاری می توانید برای مراقبت از پاهایتان انجام دهید؛ کفش مناسب بپوشید، پاهایتان را خشک نگه دارید و جلوی عرق کردنشان را بگیرید، کرم مناسب به پاهایتان بزنید و حتماً حواستان به بریدگی ها، زخم ها و یا حتی لکه های پوستی باشد. اگر هرگونه ضایعه ی دردناکی روی پایتان دیدید، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

سطح گلوکزتان را حدس نزنید، اندازه گیری کنید

آنفلوانزا و سرماخوردگی، کمی زیاده روی در غذا و یا حتی سرباز زدن از ورزش روزانه همگی می توانند بر سطح قند خونتان اثر بگذارند. پیگیری میزان قند خون به صورت روزانه خیلی به نفع شماست. سطح قند خونتان را در یک دوره ی زمانی اندازه گیری کنید تا هم روال بدنتان را بشناسید و هم پزشکتان بتواند بهتر شما را راهنمایی کند.

حتی اگر به طور منظم روتین هایتان را انجام دهید، باز هم هوای سرد می تواند بر میزان قند خونتان اثر بگذارد. بنابراین گلوکومتر خود را در دسترس بگذارید و آماده باشید که تغییرات متناسب با زمستان را طبق توصیه پزشکتان انجام دهید.

به سلامت روانتان اهمیت دهید

افسردگی زمستانی یک مشکل واقعاً جدی است. در خیلی از افراد، آب و هوای سرد می تواند بر سلامت روانشان اثر بگذارد. هوای گرفته و ابری، به اندازه کافی بیرون نرفتن و یا حتی کمبود ویتامین D ناشی از نور خورشید می توانند منجر به بدخلقی و احساس افسردگی شوند؛ اما رعایت نکات گفته شده، مثلاً فعالیت بیشتر، خوردن غذاهای سالم و به طور کلی مراقبت بیشتر از سلامت جسمی می تواند به سلامت روانی نیز کمک کند. اما اگر این رعایت ها برایتان دشوار است، می توانید با یکی از عزیزانتان ارتباط قوی تری برقرار کنید و از او کمک بخواهید یا سراغ مشاور و روانشناس بروید.

به اندازه کافی آب بنوشید

هر چند هوا و رژیم غذایی و فعالیت های بدنی می توانند بر دیابت شما اثر بگذارند، اما فاکتور دیگری نیز وجود دارد که نقش مهمی این میان دارد: میزان آبی که می نوشید. بیشتر افراد معمولاً اهمیت دریافت مایعات کافی برای بدن را نادیده می گیرند. نوشیدن آب و مایعاتی مانند چای و دمنوش ها کمک می کند الکترولیت ها در بدنتان تعدیل شوند. افرادی که دیابت دارند در معرض کم آبی بدن هستند و این اتفاق در صورت عدم کنترل می تواند مشکلات خطرناکی مانند کتواسیدوز دیابتی ایجاد کند.

همچنان از خودتان در برابر کووید – 19 مراقبت کنید

حتی اگر واکسن کرونا را هم بزنید باز هم هنوز ایمنی کامل در برابر این ویروس ندارید. شما باید همچنان به تمام توصیه های بهداشتی حفاظت در برابر ویروس کرونا عمل کنید. تا جایی که می توانید در خانه بمانید و برای خرید و انجام کارهایتان از خدمات اینترنتی استفاده کنید و بیماری زمینه ای تان را نیز خوب کنترل نمایید.

هر چند برخی از این توصیه ها معمولی اند، اما در فصل زمستان نیاز دارید که آن ها را جدی تر بگیرید. از تمام افراد خانواده بخواهید به این نکات عمل کنند و همه را تشویق کنید تا رویکرد بهتری برای حفظ سلامت جسم و روح خود در پیش بگیرند./ تبیان

0 Reviews

→ خواندن مطلب قبلی

فناوری های نوین برای دیابت

خواندن مطلب بعدی ←

تاریخچه موزه های صلح دنیا

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *