نقشه صلح اشرف غنی برای افغانستان

به گزارش اخبار خاص، از آنجا که مهلت مقرر برای خروج نیروهای خارجی از افغانستان اول ماه می برابر با 11 اردیبهشت  تعیین شده  است  واشنگتن در تلاش است تا کنفرانسی به میزبانی ترکیه و با مشارکت سازمان ملل متحد در ماه جاری  برگزار شود تا توافق صلح میان دولت و طالبان نهایی شود . طرح اشرف غنی برای مقابله با پیشنهادهایی که واشنگتن مطرح کرده  و  پیش تر توسط دولت افغانستان رد شده ارائه می شود . این طرح شامل ایجاد فوری یک سیستم حقوقی جدید برای دولتی موقت که شامل نمایندگانی از  طالبان خواهد بود .

مدرک  منتشر شده از سوی خبرگزاری رویترز نشان می دهد پیشنهاد اشرف غنی در مرحله اول ، اجماع درباره یک توافق سیاسی  و  اعلام آتش بس تحت نظارت جامعه بین المللی است . مرحله دوم،  انتخابات ریاست جمهوری و استقرار “دولت صلح “و  انجام اقدامات و تدارکاتی برای حرکت به سمت سیستم سیاسی جدید خواهد بود. مرحله سوم، شامل ایجاد”چارچوب قانون اساسی ، استقرار مجدد پناهندگان و پیشرفت و توسعه ” برای افغانستان خواهد بود .

زمان قطعی نشست ترکیه هنوز مشخص نشده است اما منابعی به رویترز گفتند این نشست ممکن است در دو هفته آینده برگزار شود .

ماه گذشته طالبان تهدید کردکه اگر به تاریخ مقرر خروج نیروهای خارجی از افغانستان که در توافقنامه سال گذشته با دولت دونالد ترامپ درج شده عمل نشود خشونت علیه  سربازان خارجی را از سر خواهند گرفت . جو بایدن رئیس جمهور آمریکا این ماه اعلام کرد خروج آخرین گروه سربازان آمریکایی از افغانستان تا اول ماه می دشوار است .

یک مقام ارشد دولتی به نشنال نیوز گفت: طالبان خواستار تمدید تاریخ اول می برای خروج نیروهای نظامی از افغانستان بودند و به حملات خود علیه نیروهای خارجی در صورتی پایان می دهند تا  مقامات دولتی افغانستان  هزاران تن از زندانی های طالبان  در کابل را آزاد کنند.  محمد نعیم ، سخنگوی طالبان در قطر  گفت چنین پیشنهادی مطرح نشده بوده است./ ایرنا

0 Reviews

→ خواندن مطلب قبلی

با این کتاب‌ها کرونا را شکست دهید

خواندن مطلب بعدی ←

سرنوشت حاصل باورها هست

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *