پرنده صلح ناخوش هست

شبکه « سی ان ان » امروز با انتشار گزارشی از نتایج شاخص جهانی صلح در سال گذشته میلادی، اضافه کرد: نتایج شاخص جهانی صلح در سال ۲۰۲۰ نشان می دهد که سطح صلح جهانی نهمین بار طی ۱۲ سال گذشته ۰.۳۴ کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش، در سال گذشته وضعیت صلح در ۸۱ کشور بهبود یافته و در  ۸۰ کشور رو به زوال رفته است.

بر اساس شاخص جهانی صلح ۲۰۲۰، اصلاح و بهبود ( GPI ) جهانی نشان می دهد که درگیری ها و بحران های ظهور یافته در دهه گذشته روند کاهشی داشته است اما ویروس کرونا جایگزین موج جدیدی از تنش و عدم اطمینان شده است.

بر این اساس، ایسلند از سال ۲۰۰۸ همچنان صلح آمیزترین کشور جهان است و کشورهای  نیوزیلند ، اتریش ، پرتغال و دانمارک در بالای این رتبه بندی به این کشور پیوسته اند.

در بین کشورهای جهان، افغانستان برای دومین سال متوالی کمترین صلح و آرامش را داشته است و پس از آن سوریه، عراق ، سودان جنوبی و یمن قرار دارند.

 با وجود بهبود صلح در ۱۱ کشور شاخص GPI در سال ۲۰۲۰ منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، کمترین منطقه صلح آمیز جهان است.

در حالی که مناطق نظامیگری و درگیری های مداوم [ در خاورمیانه و شمال آفریقا ] به طور متوسط ​​بهبود یافته است، احتمالا به دلیل افزایش تظاهرات خشن و بی ثباتی سیاسی، صلح و امنیت رو به وخامت گذاشته است.

در حالیکه قطر ، کویت و امارات در میان ۵۰ کشور برتر صلح قرار دارند، پنج کشور از ۱۰ کشور جهان که از صلح کمی برخوردارند در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا واقع شده اند.

سوریه در بین کشورهای منطقه از کمترین صلح برخوردار است و به طور کلی دومین کشوری می باشد که از کمترین شاخص صلح برخوردار است. پس از آن عراق، یمن، سومالی، لیبی و سودان قرار دارند.

0 Reviews

→ خواندن مطلب قبلی

افغانستان صلح را لمس خواهد کرد؟

خواندن مطلب بعدی ←

زنان کویتی سیاهپوش به خیابان‌ها آمدند

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *