افغانستان صلح را لمس خواهد کرد؟

شورای عالی مصالحه ملی گفته که کمیته‌ تهیه و توحید پیش‌نویس طرح صلحِ کمیته‌ رهبری شورای عالی مصالحه‌ ملی، روز یکشنبه ( 22 حمل) پیش‌نویس طرح جمهوری اسلامی افغانستان را پس از تدقیق نهایی کرد.

این کمیته به ریاست جناب محمد یونس قانونی، عضو رهبری شورای عالی مصالحه‌ ملی در قصر سپیدار برگزار شد. در این جلسه، محتوای پیش‌نویس طرح صلح جمهوری اسلامی افغانستان، باردیگر مورد تدقیق و بررسی قرار گرفت.

قرار است پیش‌نویس طرح صلح جمهوری اسلامی افغانستان به‌زودی در نشست کمیته‌ رهبری شورای عالی مصالحه‌ ملی جهت تأیید ارایه ‌شود.

پیش‌نویس طرح صلح که پس از تحلیل و توحید دیدگاه‌های مطرح شده در رابطه به صلح، تهیه شده است و بر حفظ و تقویت نظام جمهوری، حقوق شهروندی، حقوق بشر، آزادی بیان، رسانه‌ها، انتخابات، نهادهای ملی و ختم دایمی جنگ تأکید دارد.

براساس متنی از این پیش‌نویس که به رسانه‌ها رسیده است این طرح با نام “توافق صلح افغاستان” معرفی و دارای سه بخش اصلی است: اصول راهنما برای آینده افغانستان، نقشه سیاسی افغانستان، نظام سیاسی آینده و ختم جنگ. این پیش‌نویس 14 صفحه را در برمی‌گیرد و در مواردی وارد برخی از جزئیات شده است.

در بخش دوم با عنوان “نقشه راه سیاسی” آمده است: “در این بخش دو گزینه به صورت گزینه های الف و ب وجود دارد: گزینه الف [که از آن به عنوان] حکومت صلح یاد می‌شود مستلزم حفظ بیشتر نهادها، از آن جمله رهبری دولت است [و] گزینه ب [که از آن به عنوان] دولت انتقالی صلح تعبیر میگردد، با تغییر نسبی ساختار همراه خواهد بود.”

به نظر می‌رسد گزینه اول (الف) همان طرح ارایه شده از سوی آقای غنی است که در آن فقط به ارایه تصویری اکتفا شده است.

اما در بند دیگری در خصوص “دولت انتقالی صلح” (گزینه ب) جزئیات بیشتری ارایه و نوشته شده که “دولت انتقالی صلح ، پس از امضای این توافقنامه تشکیل خواهد شد. دولت صلح تا زمان انتقال قدرت به یک دولت دایمی ، براساس تعدیل قانون اساسی و انتخابات ملی، به کار خویش ادامه خواهد داد. مدت کار دول ت انتقالی صلح از زمان امضا ی این توافقنامه، حداکثر سه سال و حداقل آن در جریان مذاکرات مشخص خواهد شد . مدت توافق شده کار دولت انتقالی صلح قابل تمدید نیست و این دولت، در پایان دوره کاری، قدرت را به دولت منتخب انتقال می‌دهد.”

و در ادامه آمده است که “دولت انتقالی صلح شامل بخش‌های مجزا و مساوی ذیل خواهد بود: 1 ( قوه اجرائیه؛ 2 ( شورای ملی ؛ 3 ( قوه قضائیه؛ شامل ستره محکمه و محاکم استیناف و ابتدائیه. این دولت همچنین دربرگیرنده شورای فقه اسلامی، شورای عالی دولت ؛ دیوان عالی قانون اساسی و کمیسیون برای تعدیل قانون اساسی خواهد بود .”
در همین بخش و در خصوص قوه اجراییه کشور آمده است که این نهاد دربرگیرنده رییس جمهور و چهار معاون رییس جمهور به شمول یک زن، صدراعظم و چهار معاون صدراعظم به شمول یک زن ، وزرای کابینه، روئسای ریاست های مستقل، و سایر ادارات خواهد بود .

در این پیش‌نویس جزئیات بیشتری درخصوص حکومتداری، امنیت، روابط خارجی، شورای ملی، قوه قضاییه، دیوان عالی قانون اساسی، شورای فقه اسلامی، شورای رهبری و موارد دیگری اشاره شده است.
قرار است نشست “سرنوشت‌ساز” ترکیه در مورد صلح افغانستان در تاریخ شانزدهم اپریل (27 حمل) در استانبول برگزار شود.

امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری کشور نیز روز گذشته گفت که احتمال دارد نشست صلح افغانستان در ترکیه در جریان هفته جاری برگزار شود.

این نشست برای ده روز ادامه خواهد داشت و در آن تلاش خواهد شد تا دولت افغانستان، گروه طالبان و گروه‌های مختلف سیاسی روی “آینده سیاسی” افغانستان به توافق برسند.

نشست استانبول یکی از مهمترین نشست‌ها در مورد آینده صلح افغانستان خوانده شده که جامعه بین‌المللی انتظار دارد گروه‌های افغان در آن بتوانند بر سر پایان جنگ و “تشکیل دولت انتقالی صلح” در این کشور به توافق برسند.

0 Reviews

→ خواندن مطلب قبلی

یهودی ارتدوکسی که در جشن “پوریم” ۳ ماسک دارد

خواندن مطلب بعدی ←

پرنده صلح ناخوش هست

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *