صلح جهانی عامل مهمی در پیشرفت زنان است

عضو هیئت رئیسه مجمع نمایندگان زن پارلمان های اتحادیه بین المجالس گفت: محیطی که صلح جهانی را ارتقا دهد، عامل مهمی در پیشرفت زنان است.

الهام آزاد، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو هیات رئیسه مجمع نمایندگان زن پارلمان‌های اتحادیه بین المجالس (IPU) در یکصد و چهل و چهارمین نشست اتحادیه بین المجالس در سخنرانی خود در نشست مجمع زنان با موضوع بازاندیشی در فرایند صلح پایدار، اظهار داشت: کرامت انسانی نیازمند سازوکارهای عملی برای تحقق آرمان‌های والای بشری یعنی صلح و امنیت، رفع تبعیض و احترام به شأن انسانی است و بنیاد آزادی، عدالت و صلح در جهان بر پایه شناخت ارزش ذاتی و حقوق مساوی سیاسی و مدنی تمام اعضای خانواده بشری استوار است.

وی با اشاره به برقراری عدالت زنان و مردان به عنوان موضوعی مرتبط با حقوق بشر و شرط عدالت اجتماعی و نیز پیش‌شرط ضروری و بنیادین برابری، توسعه و صلح افزود: محیطی که صلح جهانی را ابقا نماید و حقوق بشر، دموکراسی و حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات، مطابق اصول عدم تهدید و همچنین عدم کاربرد زور علیه تمامیت ارضی یا استقلال سیاسی و اصل احترام به حق حاکمیت را که در منشور سازمان ملل متحد مندرج است، ارتقا بخشد، عامل مهمی در پیشرفت زنان است.

نماینده مردم نائین و خور و بیابانک در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بدون مشارکت زنان و دختران و گنجاندن چشم‌اندازهای جنسیتی در فرآیندهای رسمی و غیر رسمی صلح، صلح پایدار ایجاد نخواهد شد. زنان از دیرباز نقش به سزایی در ترویج صلح، اقدامات آشتی‌جویانه و اعمال نفوذ و سازماندهی صلح و خلع سلاح ایفا نموده‌اند.

وی همچنین بیان کرد: مشاوره با گروه‌ها و شبکه‌های زنان و درک هنجارها و رسوم جنسیتی در یک جامعه می‌تواند در خصوص مناقشات شناخت لازم را ارائه دهد، اما برخی از سازمان‌های بین‌المللی همواره دانش تجربه و دخالت غیررسمی در فرآیندهای صلح را به رسمیت نشناخته و مورد استفاده قرار نداده‌اند.

نماینده زنان مجالس منطقه آسیا_اقیانوسیه در پایان بر ضرورت اقدام به ایجاد کارشیوه‌ای که در آن نه تنها عدالت جنسیتی تضمین گردد، بلکه همچنان چالش‌های ویژه جنسیتی را نیز برملا سازد، تاکید کرد.

0 Reviews

→ خواندن مطلب قبلی

تست

خواندن مطلب بعدی ←

نشست سینماگران معترض به خشونت با معاون زنان رییس‌جمهور

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *