
سهمیه بنزین خودروهای کارکرده با تعویض پلاک حذف می شود؟
به گزارش خبرمحور به نقل از ایلنا، اعلام رسمی سیاست جدید دولت درباره سهمیه بنزین خودروهای کارکرده موج گسترده ای از واکنش ها را در میان دارندگان خودروهای شخصی ایجاد کرده است. بر اساس توضیحات تازه سخنگوی دولت، از این پس هر خودروی کارکرده ای که تعویض پلاک انجام دهد، سهمیه بنزین یارانه ای و نیمه یارانه ای خود را از دست خواهد داد و تنها امکان استفاده از بنزین 5000 تومانی را خواهد داشت. این تصمیم چند روز پس از اعلام نرخ سوم بنزین و حذف سهمیه خودروهای صفر داخلی و خودروهای وارداتی منتشر شده و پیامدهای آن میتواند بازار خودرو و سوخت را دستخوش تغییر جدی کند.
بر اساس سیاست جدید، خریداران خودروهای کارکرده عملا دیگر امکان بهره مندی از سهمیه های قبلی را ندارند. این موضوع میتواند الگوی خرید و فروش خودرو، قیمت گذاری بازار دست دوم و حتی رفتار مالکان فعلی را تغییر دهد. با توجه به اینکه بخش بزرگی از معاملات خودرو مربوط به خودروهای کارکرده است، این تصمیم میتواند به سرعت در بازار تاثیر بگذارد. اما این تنها بخش کوچکی از ماجراست. سوال اصلی این است که چرا دولت چنین تصمیمی گرفته و چه پیامدهایی انتظار جامعه را میکشد؟
برای پاسخ به این پرسش ابتدا باید نگاهی دقیق تر به ساختار جدید قیمت گذاری بنزین و انگیزه دولت از اجرای نرخ سوم بنزین داشته باشیم. روز گذشته اعلام شد که نرخ سوم بنزین برای تمام خودروها 5000 تومان خواهد بود و از این پس خودروهای صفر تولید داخل و همه خودروهای وارداتی سهمیه بنزین 1500 و 3000 تومانی نخواهند داشت. این تصمیم به وضوح نشان میدهد که دولت قصد دارد سهمیه سوخت را از حالت فراگیر خارج کرده و بیشتر آن را به سمت خودروهای از پیش موجود و بدون تغییر مالکیت هدایت کند. اما با اضافه شدن بند جدید مربوط به حذف سهمیه خودروهای کارکرده در زمان تعویض پلاک مشخص شد که این سیاست تنها محدود به خودروهای صفر نیست و دامنه آن بسیار گسترده تر خواهد بود.
هیچ نظر! یکی از اولین.