شاهنامه جهیزیه زیبای دختران لر

فریدون داوری روایت می‌کند که در قدیم و برای جهیزیه‌ی دختران لر، کتاب شاهنامه هم تهیه می‌کردند که این شاهنامه عزیزترین عضو در جهیزیه هر دختری بود.

فریدون داوری در مصاحبه با برنامه «اینجا چراغی روشن است» در رادیو گفت‌وگو با اعتقاد بر اینکه ساز و نواختن، دل‌ها را زنده می‌کند، گفت: ساز در منطقه ممسنی ابتدا در اختیار مطرب‌ها بود و شاعرانی هم بودند که دلشان برای قوم لر می‌تپید. استان کهگیلویه و بویر احمد، جشنواره موسیقی را دیرتر از دیگر بخش ها آغاز کرد ولی زودتر به آنچه هنرمندان این خطه می‌خواستند، رسید.

وی ادامه داد: پیرانِ این هنر نظیر استاد تنهایی تاریخ این موسیقی هستند که از آغاز شکل گیری کهگیلویه و بویر احمد موسیقی را آغاز کرد.داوری گفت: اجازه ندادم که 16 شبانه روز چراغ موسیقی در استان کهگیلویه و بویراحمد خاموش شود ولی عده‌ای گرفتاری‌هایی پیش پای‌مان قرار دادند.

شاهنامه عضو جدا نشدنی جهیزیه

فریدون داوری درباره جایگاه شاهنامه فردوسی در منطقه کهگیلویه و بویراحمد گفت: از قدیم در زمان خرید عروسی، یک کتاب شاهنامه نیز می‌خریدند و در مراسم شاهنامه خوانی می‌کردند. این شاهنامه عزیزترین عضو در جهیزیه هر دختری است و کتاب حکیم فردوسی، به یادگار از زمان عروسی او می‌ماند.
دوری با بیان اینکه اشعار قدیم و جدید کهگیلویه و بویراحمد تفاوت هایی با یکدیگر دارند، اظهار کرد: اشعار قدیم قدری عریان و محجوب بود ولی جدیدا برخی روایت‌ها را بدان اضافه کردیم.
همچنین حبیب الله بازیار، خواننده موسیقی اقوام و ردیف دستگاهی با اشاره به تاریخ دیرین موسیقی لرستان گفت: در میان لرنشینان کهگیلویه و بویر احمد اشعاری خوانده می‌شود که گاه در استان فارس نیز وجود دارد.
وی این سرودها را متعلق به شادی و عروسی ها دانست و در بخشی دیگر از مصاحبه با رادیو گفت‌وگو، افزود: عشق و علاقه در موسیقی از هر چیز بالاتر است و از طرفی باید انگیزه  و پشت کار وجود داشته باشد.بازیار یادآور شد: در دوران مدرسه تک خوان گروه سرود بودم و در دوران دانشجویی نیز علاوه بر علاقه به خوشنویسی، در خصوص آواز نیز فعال بودم و آواها و مقام‌های لری را از برادرانم و خوانندگان ممسنی فرا گرفتم.

0 Reviews

→ خواندن مطلب قبلی

نگاه سیاست زده به زندگی زنان

خواندن مطلب بعدی ←

هجوم مسافران از سراسر جهان به ترکیه

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *