
وام بلاعوض ۱۵۰ میلیونی برای موتورسواران کلید خورد | شرایط و ثبتنام
به گزارش خبرمحور به نقل از ایسنا، طرح ملي اسقاط و نوسازي موتورسيکلتهاي فرسوده رسما از تيرماه امسال وارد مرحله اجرايي شده و طبق اعلام سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو)، استقبال گسترده مردم نشان ميدهد اين طرح ميتواند يکي از بزرگ ترين برنامه هاي کاهش آلودگي هوا در کشور باشد. بر اساس آخرين گزارش ها، تاکنون حدود 19 هزار نفر از مالکان موتورهاي فرسوده براي بهره مندي از اين طرح ثبت نام کرده اند و حدود 3500 نفر از آنها متعلق به تهران هستند. با توجه به حجم بالاي آلودگي در پايتخت و تعداد زياد موتورهاي فرسوده، اجراي طرح به صورت پايلوت از تهران آغاز شده است.
احسان سالاري، مدير اداره نوسازي و جذب منابع مالي ايدرو، در تازه ترين اعلام رسمي خود تأکيد کرده است که برنامه نوسازي براي تمام 3500 موتور ثبت نام شده در تهران تا پايان سال جاري تکميل خواهد شد. اين اقدام مقدمه اي براي فراگيرسازي طرح در کلان شهرهاي ديگر از جمله مشهد و اصفهان است. سالاري مي گويد نوسازي موتورهاي فرسوده تنها يک طرح زيست محيطي نيست، بلکه با کمک تسهيلات ويژه باعث صرفه جويي اقتصادي براي خانوارها نيز خواهد شد.
تسهيلات و مبالغ بلاعوض براي خريد موتور جديد
يکي از جذاب ترين بخش هاي اين طرح، بسته مالي طراحي شده براي تشويق مالکان موتورهاي فرسوده است. دولت و ايدرو با مشارکت بانک ها، تسهيلات چهاردرصدي با مبالغ قابل توجه را براي خريد موتورهاي نو در نظر گرفته اند.
براي خريد موتورسیکلت انژکتوري بنزيني:
-
تسهيلات 120 ميليون توماني
-
وام بلاعوض 9 ميليون تومان
براي خريد موتورسيکلت برقي:
-
تسهيلات 150 ميليون توماني
-
وام بلاعوض 26 ميليون و 250 هزار تومان
سالاري مي گويد فردي که موتور فرسوده خود را اسقاط کرده و موتور برقي انتخاب مي کند، در مجموع رقمي نزديک به 180 ميليون تومان دريافت مي کند که هزينه خريد موتور برقي را تقريباً پوشش مي دهد. طبق بررسي ها قيمت موتورهاي برقي در بازار بين 160 تا 200 ميليون تومان است، بنابراين اين طرح عملاً خريد موتور برقي را براي گروه بزرگي از مردم ممکن ميکند.
براي موتورهاي انژکتوري نيز شرايط به گونه اي طراحي شده که مالکان موتورهاي قديمي براي خريد مدل جديد به سرمايه زيادي نياز نداشته باشند. تسهيلات 120 ميليون توماني با نرخ 4 درصد باعث شده بسياري از افراد با قدرت خريد محدود وارد چرخه نوسازي شوند.
ورود 6 شرکت عرضه کننده به طرح نوسازي
سالاري اعلام کرده است که در حال حاضر 5 تا 6 شرکت در طرح نوسازي فعال شده و آماده عرضه موتورهاي جديد به متقاضيان هستند. اين شرکت ها موظفند محصولات استاندارد با مصرف پايين انرژي و آلودگي کمتر ارائه دهند.
مراحل به صورت خلاصه به اين شکل است:
-
ثبت نام مالک موتور فرسوده در سامانه طرح نوسازي
-
انتخاب نوع موتور جديد (برقي يا انژکتوري)
-
دريافت معرفي نامه به بانک براي دريافت تسهيلات 4 درصدي
-
اسقاط موتور فرسوده و دريافت وام بلاعوض
-
تحويل موتور جديد
اين فرآيند به گونهاي طراحي شده که متقاضي کمترين درگيري اداري را داشته باشد و عمليات اسقاط، دريافت وام و تحويل موتور با سرعت انجام شود.
بحران 11 ميليون موتور فرسوده در کشور
ايدرو يکي از نگراني هاي اصلي خود را تعداد بسيار بالاي موتورهاي فرسوده اعلام کرده است. طبق گفته سالاري، از حدود 14 ميليون موتورسيکلت فعال در کشور، بيش از 11 ميليون دستگاه فرسوده هستند. اين رقم نشان مي دهد که موتورهاي فرسوده سهم چشمگيري در آلودگي صوتي و آلاينده هاي هوايي دارند.
تهران به تنهايي حدود 3 ميليون موتورسيکلت فرسوده دارد و اين موضوع سهم قابل توجهي در آلودگي شديد کلان شهر دارد. به همين دليل، اجراي مرحله پايلوت در تهران اقدامي هدفمند براي مقابله با آلودگي هوا در يکي از آلوده ترين شهرهاي جهان محسوب مي شود.
بررسيهاي انجام شده نشان ميدهد موتورهاي کاربراتوري فرسوده تا چندين برابر خودروهاي بنزيني آلودگي توليد ميکنند و نوسازي اين ناوگان ميتواند تأثير فوري و مستقيم بر کاهش آلودگي هوا داشته باشد.
چشم انداز نوسازي 70 هزار موتور در سال آينده
ايدرو برنامه گستردهاي براي توسعه طرح نوسازي دارد. سالاري اعلام کرده است که از سال آينده، هدف اين سازمان نوسازي حدود 70 هزار موتورسيکلت فرسوده در سال است. اين رقم نسبت به وضعيت فعلي جهش بزرگي محسوب مي شود و نشان مي دهد طرح قرار است از پايلوت به برنامهاي ملي تبديل شود.
اگر بودجه و تسهيلات مورد نياز تأمين شود، اين امکان وجود دارد که طي چند سال، بخش بزرگي از موتورهاي فرسوده کشور جايگزين شوند. در اين صورت کاهش آلودگي هوا، صرفه جويي در مصرف سوخت و کاهش آسيبهاي محيطي از مهم ترين دستاوردهاي طرح خواهد بود.
نقش موتورهاي برقي در کاهش آلودگي هوا
يکي از اهداف بلندمدت اين طرح، افزايش سهم موتورهاي برقي در ناوگان حمل و نقل شهري است. موتورهاي برقي با وجود هزينه اوليه بالاتر، مزاياي زيادي دارند:
-
بدون توليد آلاينده
-
هزينه شارژ بسيار کمتر از بنزين
-
استهلاک پايين تر
-
صداي کمتر و کاهش آلودگي صوتي
-
مناسب براي مسافت هاي شهري
با توجه به اينکه موتورسيکلت يکي از پرمصرفترين وسايل حمل و نقل در تهران و ديگر کلان شهرهاست، توسعه موتورهاي برقي مي تواند به يکي از موثرترين راهکارهاي کنترل آلودگي هوا تبديل شود.
چالش هاي احتمالي طرح
با وجود پيشرفت چشمگير طرح، برخي چالش ها نيز مطرح است:
-
محدوديت منابع مالي براي افزايش تعداد وامها
-
ظرفيت محدود شرکت هاي توليد کننده موتور
-
لزوم توسعه زيرساخت شارژ براي موتورهاي برقي
-
عدم آگاهي بخشي کافي به مردم در مناطق کم برخوردار
با اين حال، ايدرو اعلام کرده است براي رفع اين چالش ها برنامه ريزي شده و مذاکرات با بانک ها و شرکت هاي سازنده در حال انجام است.
جمع بندي کوتاه
طرح نوسازي موتورهاي فرسوده با ارائه وام 4 درصدي و مبالغ بلاعوض تا 26 ميليون تومان، فرصتي استثنايي براي مالکان موتورهاي قديمي فراهم کرده است. اين طرح با هدف کاهش آلودگي هوا، صرفه جويي سوخت و بهبود کيفيت زندگي شهري آغاز شده و به تدريج در سراسر کشور اجرا خواهد شد. با تسهيل شرايط خريد موتورهاي برقي و انژکتوري، نوسازي ناوگان موتورسيکلت ايران وارد مرحله اي جديد شده است.
هیچ نظر! یکی از اولین.