پراید وانت ارتقا یافت اما تغییر چندانی نکرد
شرکت سایپا در حالی از نسخه ارتقا یافته پراید وانت 151 رونمایی کرده که این خودرو همچنان با موتور قدیمی M13 تولید میشود. این موتور پیشتر در مدلهای سواری پراید مانند 111، 131 و 132 و همچنین در تیباهای اولیه مورد استفاده قرار میگرفت اما به دلیل تغییرات در استانداردهای آلایندگی، جای خود را به موتورهای جدیدتر M15 و MCA داده بود. با این حال، سایپا تصمیم گرفته در نسخه جدید پراید وانت همچنان از موتور M13 استفاده کند.
در نسخه جدید، قدرت موتور از 73 اسب بخار به 70 اسب بخار کاهش یافته اما گشتاور آن با افزایش جزئی به 112 نیوتنمتر رسیده است. این تغییرات جزئی در عملکرد موتور، تأثیر قابل توجهی در تجربه رانندگی یا مصرف سوخت ایجاد نمیکند.
تغییرات ظاهری و ایمنی؛ اندک اما قابل توجه

یکی از مهمترین تغییرات در نسخه جدید پراید 151 مربوط به طراحی سپرهای جلو و عقب است. این تغییرات با هدف هماهنگی با استانداردهای ایمنی برخورد با عابر پیاده انجام شدهاند. لبههای تیز سپر جلو نرمتر شده و در قسمت عقب نیز اصلاحاتی برای کاهش آسیب به زانو و پای عابر پیاده صورت گرفته است.
در زمینه امکانات رفاهی، تنها آپشن جدید اضافه شده، چراغ جلوی اتوماتیک است. همچنین تجهیز خودرو به سیستم ترمز ESC و هشدارهای دیداری و شنیداری برای سرنشین از جمله تفاوتهای کلیدی با نسخه قبلی عنوان شدهاند.
با این حال، سایر امکانات ایمنی و رفاهی تفاوتی با نسخه قبلی ندارند. مواردی مانند سیستم ترمز ABS + EBD، کیسه هوای راننده و سرنشین، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، هشدار بستن کمربند ایمنی، کمربند ایمنی قابل تنظیم، قفل مرکزی، تهویه مطبوع، فرمان قابل تنظیم، چراغ هشدار عیب موتور، برف پاککن با دور قابل تنظیم، درب بازکن باک از داخل، تنظیم دستی چراغهای جلو، چراغ عقب مهشکن، چراغ روشنایی روز، آینههای جانبی تاشو و ساعت دیجیتال همچنان در این نسخه وجود دارند.
افزایش وزن و ظرفیت حمل بار
وزن پراید وانت در نسخه جدید 35 کیلوگرم افزایش یافته و به 935 کیلوگرم رسیده است. این افزایش وزن در کنار بهبود جزئی در گشتاور موتور، موجب افزایش ظرفیت حمل بار شده است. پراید 151 اکنون توان حمل بار و سرنشین تا حداکثر 1550 کیلوگرم را دارد؛ 40 کیلوگرم بیشتر از نسخه قبلی.
در زمینه مصرف سوخت نیز تغییراتی هرچند ناچیز مشاهده میشود. مصرف سوخت از 6.96 لیتر در هر 100 کیلومتر به 6.87 لیتر کاهش یافته است. این کاهش معادل 0.09 لیتر یا حدود 90 سیسی بنزین در هر 100 کیلومتر است؛ رقمی که در عمل تأثیر قابل توجهی بر هزینههای سوخت یا حفظ محیط زیست ندارد./فرارو
هیچ نظر! یکی از اولین.