
خبر خوب برای بازنشستگان شاغل در تاکسیهای اینترنتی
به گزارش خبرمحور به نقل از ایرنا، معاون حقوقی سازمان تامین اجتماعی از بررسی طرح بیمه رانندگان در مجلس شورای اسلامی خبر داد و تأکید کرد این طرح در صورت تصویب نهایی، میتواند تحولی اساسی در معیشت قشر گستردهای از رانندگان و بازنشستگان شاغل ایجاد کند.
به گفته محمدابراهیم جواهری، هدف اصلی این طرح تأمین امنیت شغلی رانندگان تاکسیهای اینترنتی و خودروهای حملونقل شهری است تا دیگر نگرانی از بابت بیمه و مستمری نداشته باشند.
او در واکنش به برخی فضاسازیهای رسانهای مبنی بر «قطع مستمری بازنشستگان شاغل در تاکسیهای اینترنتی»، گفت:
«این برداشت اشتباه است. ما باید اجازه دهیم طرح در فضای کارشناسی و قانونی مسیر خود را طی کند. هدف این است که هم اشتغال بازنشستگان حفظ شود و هم حق بیمه آنها قانونی و شفاف پرداخت گردد.»
بازنشستگان راننده بدون قطع مستمری کار خواهند کرد
جواهری توضیح داد: بر اساس قوانین فعلی، هر فرد شاغل نمیتواند به طور همزمان مستمری بازنشستگی دریافت کند، زیرا مستمری به شرط عدم اشتغال پرداخت میشود. اما در طرح جدید، با هدف حمایت از بازنشستگان نیازمند، استثنایی در نظر گرفته شده است تا افراد بتوانند بدون قطع مستمری به رانندگی بپردازند.
این تصمیم میتواند برای دهها هزار بازنشسته که به دلیل وضعیت اقتصادی مجبور به کار دوم در تاکسیهای اینترنتی شدهاند، آرامش خاطر و ثبات مالی به همراه داشته باشد.
کاهش نرخ حق بیمه رانندگان از ۲۷ به ۱۳.۵ درصد
یکی از بخشهای مهم طرح جدید، کاهش قابل توجه نرخ حق بیمه رانندگان است. معاون تامین اجتماعی گفت:
«در حال حاضر بسیاری از رانندگان اینترنتی مجبورند با نرخ ۲۷ درصد بیمهپردازی کنند که حداقل سه میلیون تومان در ماه هزینه دارد. در طرح جدید، این رقم به ۱۳.۵ درصد کاهش مییابد، بدون آنکه فشار مالی به راننده یا افزایش نرخ کرایهها وارد شود.»
به گفته او، بخشی از منابع این طرح از محل سهم دولت و منابع پایدار پیشبینیشده در برنامه هفتم توسعه تأمین میشود.
در واقع، سازمان تأمین اجتماعی مکلف خواهد شد حسابی جداگانه برای وجوه این طرح ایجاد کند و گزارش آن را هر سه ماه یک بار به کمیسیونهای اجتماعی و عمران مجلس ارائه دهد.
رانندگان اینترنتی؛ قشری مظلوم با مطالبه قدیمی
جواهری با انتقاد از برخی جریانهای رسانهای گفت:
«رانندگان اینترنتی قشر زحمتکش و مظلومی هستند که سالها برای بیمه شدن تلاش کردند. متأسفانه تاکنون پوشش بیمهای منسجمی برای آنها وجود نداشته و بسیاری مجبورند به صورت آزاد و با هزینه بالا خود را بیمه کنند.»
او افزود که با اجرای این طرح، رانندگان شاغل در پلتفرمهای اسنپ، تپسی و سایر سامانههای مشابه میتوانند به عنوان کارگاه دوم تحت پوشش بیمه قرار گیرند.
بر اساس ماده ۳۴ قانون تأمین اجتماعی، هر بیمهشده میتواند از چند کارگاه حق بیمه پرداخت کند و از مجموع سوابق برای بازنشستگی استفاده نماید.
شفافیت مالی و جلوگیری از سوءاستفادهها
به گفته معاون سازمان تأمین اجتماعی، برای اطمینان از شفافیت مالی، تمامی وجوه حاصل از اجرای این طرح در حسابی اختصاصی ثبت میشود.
او توضیح داد:
«هرگونه انحراف از مصرف وجوه در محل تعیینشده جرمانگاری خواهد شد و گزارشهای مالی باید بهصورت منظم به مجلس ارائه شود. این ساختار، مانع از تخلف و تضمینکننده سلامت مالی طرح است.»
وی همچنین تأکید کرد که این طرح با هماهنگی کامل میان دولت، مجلس و انجمنهای صنفی رانندگان تدوین شده و هیچ نهاد یا شرکت واسطهای حق ندارد از رانندگان وجه اضافی دریافت کند.
پایان شایعات و آغاز امید برای رانندگان
در هفتههای اخیر برخی رسانهها مدعی شدند با اجرای طرح بیمه رانندگان، مستمری بازنشستگان قطع میشود یا هزینه بیمه افزایش خواهد یافت.
اما توضیحات جدید معاون تأمین اجتماعی نشان میدهد این ادعاها صحت ندارد و طرح جدید دقیقاً با هدف کاهش فشار اقتصادی و افزایش امنیت شغلی رانندگان و بازنشستگان تدوین شده است.
به گفته جواهری، «بازنشستگان راننده نه تنها مستمری خود را از دست نمیدهند، بلکه میتوانند با پرداخت حق بیمه کمتر، از مزایای قانونی بیشتری برخوردار شوند.»
جمعبندی
طرح بیمه رانندگان اینترنتی، یکی از مهمترین گامها در جهت عدالت اجتماعی و حمایت از شاغلان مشاغل نوین به شمار میرود.
اگرچه هنوز تصویب نهایی آن در مجلس باقی مانده است، اما در صورت اجرا، میتواند هم معیشت بازنشستگان راننده را بهبود دهد و هم بیمه رانندگان تاکسیهای آنلاین را سامان دهد.
🔹 نتیجه روشن است:
رانندگان بیمهدار، بازنشستگان آرامتر، و گامی دیگر برای تحقق عدالت در بازار کار ایران.
هیچ نظر! یکی از اولین.