بحران تازه در حملونقل آنلاین | ماجرای بیمه اجباری برای هر سفر چیست؟
به گزارش خبرمحور به نقل از مهر، در روزهای اخیر، کمیسیون مشترک مجلس شورای اسلامی طرحی را پیشنهاد کرده که تاکسیهای اینترنتی موظف شوند مبلغی معادل ۴ درصد از کرایه هر سفر را به عنوان حق بیمه کاربران راننده به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت کنند.
این طرح با واکنشهای گسترده فعالان صنفی و کارشناسان روبهرو شده است. منتقدان میگویند که مدل فعلی باعث افزایش هزینهها، ابهام در نحوه محاسبه و تخصیص منابع مالی و فشار بیشتر بر قشر راننده میشود.
نیما قاضی، رئیس انجمن تجارت الکترونیک تهران، با اشاره به تصویب شتابزده طرح در کمیسیون مجلس گفت: «در حالی که اعلام شده بررسی با حضور نمایندگان صنوف رانندگان صورت گرفته، هیچ جزئیات شفافی از متن نهایی و اصلاحات اعمال شده منتشر نشده است.»
جدول اجمالی طرح بیمه تاکسی اینترنتی
| مورد | جزئیات طرح |
|---|---|
| درصد کسر از هر سفر | ۴ درصد کرایه |
| مبنای محاسبه حق بیمه ماهانه | نامشخص (میانگین، تعداد سفر یا مدل شناور) |
| سهم راننده از پرداخت بیمه | نیمی از کل حق بیمه از درآمد خودش، مابقی از کرایه |
| شفافیت هزینهکرد | نامعلوم |
| گروههای تحت تاثیر | بازنشستگان، بیمهشدگان تامین اجتماعی، دارندگان سایر صندوقها، بیکاران، فاقد بیمه |
| وضعیت رانندگان پارهوقت/تماموقت | نامشخص |
ابهامات و انتقادات اصلی
۱. نبود شفافیت در محاسبه حق بیمه
هنوز هیچ فرمول شفافی برای تبدیل ۴ درصد کرایه به ۱۳.۵ درصد حق بیمه ماهانه ارائه نشده است. مشخص نیست درآمد رانندگان چگونه محاسبه میشود و کدام گروه مشمول طرح هستند.
۲. فشار مالی بر رانندگان کمدرآمد
اجرای طرح برای همه رانندگان با شرایط اقتصادی مختلف، از جمله رانندگان در شهرهای محروم، تبعیضآمیز تلقی میشود. منابع جمعآوریشده ممکن است صرف کسری بودجه یا هزینههای اداری شود و نه حمایت از رانندگان نیازمند.
۳. تبعیض در تخصیص منابع بیمهای
طرح شامل پنج گروه میشود:
-
بازنشستگان (مستمری ممکن است قطع شود)
-
بیمهشدگان فعلی با دو کارگاه شدن بیمه
-
افراد دارای سایر صندوقها
-
بیکاران و از دست دادن بیمه بیکاری
-
افراد فاقد بیمه
مشخص نیست چگونه منابع به این گروهها اختصاص داده خواهد شد.
۴. ابهام در تعریف رانندگان مشمول طرح
رانندگان تماموقت، پارهوقت و فعال در چند پلتفرم متفاوت هستند و ساعات کار آنها مشخص نیست. این امر تخصیص حق بیمه و اعمال قانون را مبهم میکند.
جدول انتقادات و پیامدهای احتمالی
| انتقاد | پیامد احتمالی |
|---|---|
| شفاف نبودن فرمول محاسبه | افزایش ابهام و بیاعتمادی رانندگان |
| فشار مالی روی رانندگان کمدرآمد | افزایش کرایه و کاهش درآمد خالص |
| تبعیض بین شهرها و دهکهای درآمدی | نابرابری اجتماعی و اقتصادی |
| نامشخص بودن گروههای مشمول | اجرای ناقص و چالش قانونی |
واکنش صنوف و نمایندگان
نیما قاضی تأکید کرد: «نمایندگان باید کنار مردم و رانندگان بایستند و شفافیت را رعایت کنند. کاربران راننده حق دارند بدانند مبنای تعیین ۴ درصد چیست و منابع مالی چگونه تخصیص مییابد.»
او افزود که رسانهها ایرادات طرح را مطرح کردند، اما کمیسیون بدون رفع آنها، طرح را به صحن مجلس ارسال کرده است. به گفته وی، این تصمیم شتابزده بیشتر شبیه کنترل انتقادات آینده است تا تصمیمی کارشناسی.
راه حل جایگزین پیشنهادی
قاضی پیشنهاد داد: بیمه اختیاری مطابق بند چ ماده ۲۸ قانون برنامه هفتم، به صورت شفاف، ساده و متناسب با درآمد رانندگان اجرا شود. در این مدل، فقط افرادی که تمایل به بیمه دارند تحت پوشش قرار میگیرند و عدالت مالی و شفافیت تامین میشود.
جمعبندی کوتاه
طرح بیمه ۴ درصدی تاکسیهای اینترنتی، با هدف تامین اجتماعی رانندگان تصویب شده اما ابهامات جدی، فشار مالی و تبعیضهای بالقوه دارد. کارشناسان و صنوف پیشنهاد میکنند بیمه اختیاری و شفاف جایگزین شود تا رانندگان در امنیت اقتصادی و اجتماعی قرار بگیرند.
هیچ نظر! یکی از اولین.