
پزشکیان با انتقاد تند، ایران خودرو و سایپا را نشانه گرفت
به گزارش خبرمحور به نقل از ایرنا، دکتر مسعود پزشکیان، رئیسجمهور اسلامی ایران، با تأکید بر ضرورت کممصرف بودن خودروهای جایگزین، خطاب به وزیر صمت دستور داد تا در جلسهای با خودروسازان اعلام شود که اگر تا یک سال آینده موتور خودروها اصلاح و مصرف آنها بهینه نشود، هیچگونه ارز و اجازه تولید نخواهند داشت.
وی افزود: «خودروسازان در صورت نیاز میتوانند فناوری روز دنیا را خریداری کنند و دولت نیز در این مسیر از آنها حمایت خواهد کرد؛ اولویت ما تولید خودروهای ایمن و برقی است.»
اختصاص ارز به صنعت خودرو
بر اساس آمارهای رسمی، صنایع حمل و نقل و خودرو از ابتدای سال جاری تا ۲۶ آبان ۱۴۰۴ با دریافت ۵.۵ میلیارد دلار، ۱۵ درصد از کل ۳۶.۸ میلیارد دلار ارز تامینشده توسط بانک مرکزی را به خود اختصاص دادهاند. این میزان تخصیص ارز، سهم بزرگی از منابع مالی کشور را به خودروسازان اختصاص میدهد.
در همین بازه زمانی، بخش تجارت و بازرگانی ۲۶.۴ میلیارد دلار، صنایع تجهیزات برق و الکترونیک ۳.۴ میلیارد دلار، ماشینآلات و تجهیزات تولید ۳.۲ میلیارد دلار، صنایع شیمیایی و پلیمری ۲.۷ میلیارد دلار، صنایع معدنی ۱.۸ میلیارد دلار و منسوجات و پوشاک ۶۸۷ میلیون دلار ارز دریافت کردهاند. همچنین ۸.۹۷۷ میلیارد دلار نیز به سایر صنایع تخصیص یافته است.
اولویت دولت: خودروهای ایمن و برقی
رئیسجمهور تأکید کرده است که تولید خودروهای ایمن و برقی اولویت اصلی دولت است و خودروسازان موظفند برای رسیدن به استانداردهای مصرف سوخت و ایمنی، فناوریهای مدرن را بهکار گیرند. وی هشدار داد که در غیر این صورت، هیچ ارز و مجوز تولید به آنها تعلق نخواهد گرفت.
این سیاست در راستای کاهش مصرف سوخت، کاهش آلودگی هوا و ارتقای کیفیت خودروهای داخلی اتخاذ شده است. علاوه بر آن، دولت برای حمایت از خودروسازانی که فناوریهای نوین را بهکار گیرند، مسیر تامین مالی و مشوقهای لازم را فراهم خواهد کرد.
مصرف ۱۵ درصد کل ارز کشور توسط صنعت خودرو
آمارها نشان میدهد که خودروسازان ۱۵ درصد از کل ارز تخصیص یافته کشور را دریافت کردهاند، در حالی که بخشهای حیاتی مانند کالاهای اساسی و دارو با ۹.۴ میلیارد دلار (حدود ۲۵ درصد) در رتبه دوم قرار دارند.
این آمار نگرانیهایی را درباره تخصیص منابع مالی و ضرورت نظارت دقیق بر استفاده از ارز در صنعت خودرو ایجاد کرده است. کارشناسان معتقدند، بهینهسازی مصرف سوخت و اصلاح موتور خودروها میتواند ضمن کاهش فشار بر منابع ارزی، کیفیت خودروهای داخلی را نیز ارتقا دهد.
راهکارهای دولت و وزارت صمت
با توجه به دستور رئیسجمهور، وزارت صمت مکلف شده است تا برنامههای تحولی خودروسازان را رصد و اجرای آن را پیگیری کند. خودروسازان موظفاند برنامه اصلاح موتور و کاهش مصرف سوخت را ارائه دهند و در صورت تحقق این اهداف، دولت حمایتهای لازم از جمله تخصیص ارز و تسهیل واردات فناوریهای روز را انجام خواهد داد.
این اقدام در راستای همسو کردن صنعت خودرو با استانداردهای جهانی و کاهش وابستگی به واردات سوخت و فناوریهای خارجی است.
تأثیر بر بازار خودرو
اجرای این دستور میتواند تاثیر قابل توجهی بر بازار خودرو داشته باشد. انتظار میرود در صورت تحقق اصلاحات، خودروهای داخلی کممصرفتر و با کیفیتتر شوند، اما تا پیش از اصلاح موتور، خودروسازان مجاز به دریافت ارز و تولید نخواهند بود.
این تصمیم همچنین ممکن است موجب توقف موقت برخی تولیدات شود و به همین دلیل، وزارت صمت و خودروسازان در حال تدوین برنامههای دقیق برای همزمانی اصلاح موتور و ادامه تولید هستند.
جمعبندی کوتاه
رئیسجمهور ایران دستور داده که خودروسازان تا یک سال آینده موتور خودروها را اصلاح و مصرف سوخت را بهینه کنند، در غیر این صورت ارز و مجوز تولید دریافت نخواهند کرد. دولت از فناوریهای نوین حمایت میکند و صنعت خودرو موظف است با رعایت استانداردها، همسو با اهداف محیط زیستی و اقتصادی کشور حرکت کند.
هیچ نظر! یکی از اولین.