شنبه داغ بازار خودرو | آیا موج گرانی ادامه دارد؟
در هفتههای گذشته، تحولات جدیدی در بازار خودرو ایران رقم خورده که همچنان سطح تعرفه واردات و نحوه تعیین آن در سال جاری را در فضایی مبهم قرار داده است. این وضعیت با تصمیم اخیر مبنی بر تأمین ارز مورد نیاز خودروهای وارداتی از تالار دوم مرکز مبادله ارزی گره خورده است.
مسیح فرزانه، کارشناس بازار خودرو، در گفتوگو با رسانهها توضیح داد که بر اساس ابلاغیههای تازه، ارز واردات بهویژه برای خودروهای جانبازی از تالار دوم تأمین خواهد شد. این امر به معنای استفاده از ارزی با نرخی بسیار نزدیک به بازار آزاد است؛ وضعیتی که میتواند به شکل مستقیم قیمت تمامشده خودروهای وارداتی را افزایش دهد.
سایه تحریمها و افزایش هزینهها
فرزانه با اشاره به احتمال اعمال تحریمهای جدید در قالب «مکانیسم ماشه» افزود: «چنین شرایطی میتواند بازار خودرو را با مشکلات بیشتری در زمینه بیمه، انتقال خودرو، تأمین قطعات و مواد اولیه روبهرو کند.»
به گفته او، افزایش هزینههای واردات و مشکلات ناشی از محدودیتهای بینالمللی، نهتنها قیمت خودروهای وارداتی و مونتاژی را بالا میبرد، بلکه هزینه تولید داخلی را نیز افزایش داده و در نهایت عرضهکنندگان را به سمت گرانی بیشتر سوق میدهد.
ابزارهای مالیاتی و محدودیت اثرگذاری
این کارشناس بازار خودرو درباره اجرای قانون «مالیات بر عایدی سرمایه» نیز گفت: «این قانون که با هدف کنترل تورم در تابستان ۱۳۹۹ تصویب شد، اکنون وارد مرحله اجرا شده است، اما تجربه جهانی نشان میدهد که ابزارهای مالیاتی بهتنهایی توان مهار پایدار تورم را ندارند و بیشتر اثرات کوتاهمدت بر بازار دارند.»
فرزانه هشدار داد که اجرای این سیاست میتواند موجب رکود بیشتر و کاهش شفافیت در بازار شود، زیرا برخی فعالان برای فرار از بار مالیاتی به معاملات غیررسمی و غیرشفاف روی خواهند آورد.
رکود تورمی و کاهش معاملات
با مجموعه این شرایط، بازار خودرو به سمت تعمیق رکود تورمی حرکت میکند؛ رکودی که هم از کاهش تقاضا ناشی میشود و هم از افزایش هزینهها. فرزانه تأکید کرد: «هرچه زمان میگذرد، حجم معاملات در بازار کمتر و فعالیت کلی این حوزه محدودتر میشود و ریسکهای اقتصادی نیز افزایش مییابد.»
کارشناسان معتقدند که برای خروج بازار خودرو از این شرایط، لازم است سیاستهای ارزی و تعرفهای با ثبات بیشتری اتخاذ شود و در کنار ابزارهای مالیاتی، اقدامات ساختاری برای بهبود شفافیت و کاهش هزینههای واردات و تولید در دستور کار قرار گیرد./گسترش نیوز
هیچ نظر! یکی از اولین.