هجوم مسافران از سراسر جهان به ترکیه

براساس آخرین اخبار بدست رسیده، کاهش ارزش لیر مسافران ترکیه را تا 100 درصد افزایش داد.

حرمت الله رفیعی، رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در ارزیابی وضعیت کلی سفرهای ترکیه در چند ماه اخیر با ریزشی شدن واحد پولی این کشور گفت: زمانی که ارزش لیر ترکیه کاهش پیدا کرد، به یکباره مسافران این مقصد زیاد شد، مخصوصا شهر وان که هتل های آن در مقطعی اتاق خالی نداشت. وان شهر خرید است و بیشتر مسافران این مقصد انگیزه خرید دارند. طبیعی است با این حجم تبلیغ درباره کاهش ارزش لیر، مسافران این مسیر افزایش پیدا کند.

او افزود: بقیه مسیرهای ترکیه هم شلوغ شد و رشد بالایی را در سفر به این کشور تجربه کردیم. البته پاییز و زمستان فصل سفرهای تفریحی به ترکیه نیست و این کشور از گذشته، بیشتر مقصد خرید ایرانی ها بوده است، بنابراین وقتی ارزش لیر پایین آمد، با تبلیغاتی هم که شد مسافران این مسیر رشد کرد. البته پس از مدتی، با اجرای سیاست دولت این کشور برای تقویت لیر، حجم این سفرها به روال عادی برگشت.

رفیعی این نکته را یادآور شد که کاهش ارزش لیر هیچ تاثیری در کم شدن هزینه های سفر به ترکیه نداشته و قیمت خدمات مسافرتی یا تغییر نکرده یا گران نشده یعنی ارزانی به دنبال کاهش ارزش لیر اتفاق نیافتاده است که عامل افزایش سفرها شود. طبیعتا وقتی هم در مقصدی گردشگری رشد می کند و تقاضا افزایش می یابد، قیمت ها افزایشی می شود نه کاهشی.

آژانس هایی که در مسیر ترکیه کار می کنند نیز با تایید این اظهارات، این نکته را اضافه کردند که با ریزش لیر، تورم این کشور بیشتر شد، بنابراین قیمت ها پایین نیامده، چه بسا بعضی کالاها گرانتر و نرخ ها بی ثبات شده است.

مدیر داخلی یکی از آژانس های مسافرتی در تهران گفت: اگرچه در هفته های اول، همزمان با کاهش ارزش لیر، تعداد مسافران این مقصد زیاد شد، اما در چند وقت گذشته، با بالا آمدن ارزش واحد پولی این کشور روند سفر به ترکیه به روال قبل برگشته است.

او مسیر کیش را درحال حاضر شلوغ تر و پرتقاضاتر از ترکیه دانست و اضافه کرد: آن حجم مسافری که کیش دارد استانبول از ایران به خود ندیده است. از همین حالا 90 درصد ظرفیت بهترین هتل های کیش که قیمت بالایی هم دارند برای بهمن تکمیل شده است.

ارزش لیر پس از اجرای سیاست های تازه اقتصادی رجب طیب اردوغان در راستای کاهش نرخ بهره سقوط کرد. لیر ترکیه در دو ماه گذشته حدود 48 درصد ارزش خود را از دست داد و همین عاملی شد برای سرازیر شدن گردشگران کشورهای هم مرز به ترکیه که بیشتر به انگیزه خرید ارزان صورت می گیرد. هرچند کاهش لیر و افزایش نرخ تورم در ترکیه نه تنها قیمت کالا را در این کشور ناپایدار کرده که در کاهش هزینه خدمات سفر مثل هتل، خوراک و حمل و نقل و تفریحات اثری نداشته است.

درحال حاضر پایه قیمت کوتاهترین و ارزان ترین سفر از ایران به ترکیه حدود پنج میلیون تومان است که شامل هزینه بلیت رفت و برگشت و سه شب اقامت در یک هتل معمولی برای یک نفر می شود.

بنابر آمارهای وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه، ایران پس از روسیه، بلغارستان و آلمان چهارمین کشوری است که در ماه گذشته بیشترین تعداد مسافر را به ترکیه فرستاده است.

0 Reviews

→ خواندن مطلب قبلی

شاهنامه جهیزیه زیبای دختران لر

خواندن مطلب بعدی ←

حقایق باورنکردنی از دنیای متاورس

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *