
اطلاعیه جدید سازمان تامین اجتماعی / پرداخت مستمری بخشی از بازنشستگان متوقف میشود
به گزارش خبرمحور به نقل از برترین ها، فشار اقتصادی در سالهای اخیر بسیاری از خانوادههای ایرانی را به سمت شغل دوم سوق داده است. ورود پلتفرمهای تاکسی اینترنتی امکان کسب درآمد برای افراد مختلف از جمله بازنشستگان را فراهم کرده و بسیاری از این قشر، برای جبران کمبود مستمری، در این پلتفرمها فعالیت میکنند.
جذابیت این فضا در آزادی عمل رانندگان است؛ هر فرد میتواند ساعت کاری خود را انتخاب کند و هر زمان بخواهد فعالیتش را متوقف کند. اما طرح جدید تامین اجتماعی میتواند این وضعیت را تغییر دهد. طبق این طرح، بیمه رانندگان تاکسیهای آنلاین اجباری خواهد شد و بازنشستگان فعال در این پلتفرمها در صورت ادامه کار، مستمری خود را از دست خواهند داد. این اقدام، در ظاهر حمایتی است اما در عمل فشار مالی بر بازنشستگان را افزایش میدهد و میتواند آنها را به فعالیت غیررسمی سوق دهد.
بازنشستگان فعال در تاکسیهای اینترنتی زیر تیغ طرح جدید
در این طرح که اکنون در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است، مستمری بازنشستگان شاغل در تاکسیهای اینترنتی قطع خواهد شد. پلتفرمها موظف خواهند شد ۴ درصد به کرایه سفر اضافه کنند و رانندگان نیز باید ماهانه ۱۳.۵ درصد از درآمد خود را بهعنوان حق بیمه پرداخت کنند.
این تغییر، کاهش درآمد رانندگان و افزایش هزینه برای مسافران را به دنبال دارد. بسیاری از بازنشستگان به دلیل ناکافی بودن مستمری، مجبور به فعالیت در این پلتفرمها شدهاند. حذف مستمری و همزمان افزایش هزینهها، امنیت مالی خانوارهای بازنشسته را تهدید میکند و میتواند بخشی از آنها را از فعالیت شفاف به سمت فعالیت غیررسمی سوق دهد.
تعهدات ناتمام و بحران اعتماد به صندوق بازنشستگی
بسیاری از رانندگان بازنشسته، به دلیل ناکافی بودن حقوق خود، ناچار به کار پس از بازنشستگی شدهاند. حتی قبل از ورود تاکسیهای آنلاین، بازنشستگان بهصورت مسافرکش شخصی یا در آژانسهای تاکسی فعالیت میکردند تا درآمدی مازاد بر حقوق بازنشستگی داشته باشند.
همسانسازی حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۴ توسط صندوق بازنشستگی کشوری منتشر شد و بر اساس آن، حقوق بازنشستگانی که سال گذشته ۱۵ میلیون تومان دریافت میکردند، در مرحله دوم متناسبسازی به ۱۹ میلیون و ۸۰ هزار تومان افزایش یافته است. اما کارشناسان اقتصادی، مانند سمیه گلپور، معتقدند با تورم حدود ۵۰ درصدی، این مبلغ همچنان پایینتر از خط فقر واقعی خانوار چهار نفره است و بازنشستگان ناچار به کار اضافی هستند.
فشار بیمهای؛ حمایت یا جبران کسری بودجه؟
احمد میدری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مردادماه امسال اعلام کرد که تامین اجتماعی برای پرداخت حقوق بازنشستگان با منابع محدود روبهروست و بخشی از منابع صرف حوزههای دیگر مانند درمان میشود.
اظهارات سجاد پادام، مدیرکل سابق بیمههای اجتماعی وزارت کار، نیز نشاندهنده فشار منابع محدود بر صندوقها بود. این شرایط باعث شده است که طرح بیمه اجباری بازنشستگان در تاکسیهای اینترنتی، بیشتر به عنوان راهی برای جبران کسری بودجه دیده شود تا حمایت واقعی از بازنشستگان.
پیامدهای طرح برای رانندگان و پلتفرمها
اجرای این طرح میتواند موجب کاهش تعداد رانندگان شاغل در تاکسیهای آنلاین شود و بخشی از رانندگان را به فعالیت غیررسمی سوق دهد. این مسئله، علاوه بر کاهش درآمد بازنشستگان، ممکن است منجر به افزایش سفرهای غیررسمی و کاهش نظارت بر فعالیتهای مالی آنها شود.
همچنین افزایش نرخ حق بیمه و اضافه شدن درصدی به کرایهها میتواند فشار مالی بیشتری بر مسافران وارد کند و کارکرد پلتفرمها را تحت تأثیر قرار دهد. کارشناسان اقتصادی بر این باورند که اجرای این طرح بدون در نظر گرفتن شرایط واقعی بازنشستگان، ممکن است نتایج معکوس و پیامدهای اجتماعی منفی داشته باشد.
جمعبندی
طرح جدید تامین اجتماعی برای بیمه اجباری رانندگان تاکسیهای اینترنتی، تهدیدی جدی برای مستمری بازنشستگان است. اگرچه هدف این اقدام حمایت از حقوق بیمهای رانندگان است، اما فشار مالی و کاهش امنیت اقتصادی خانوارهای بازنشسته، میتواند باعث گرایش آنها به فعالیت غیررسمی و افزایش مشکلات اقتصادی شود.
بازنشستگان و کارشناسان اقتصادی بر این باورند که حل مشکل کسری مستمری و بهبود همسانسازی حقوق باید در اولویت قرار گیرد تا فعالیتهای شفاف اقتصادی بازنشستگان تداوم یابد و امنیت مالی آنها تضمین شود.
هیچ نظر! یکی از اولین.