مالیات اضافه حقوق بگیران برمی گردد / شرایط استرداد وجه چیست؟
خبر مهم برای حقوق بگیرانی که مالیات بیشتری از میزان قانونی پرداخت کرده اند؛ سازمان امور مالیاتی نحوه استرداد اضافه پرداختی مالیات بر درآمد حقوق را مشخص کرد. بر اساس بخشنامه جدید، اگر پس از بررسی مشخص شود مالیات پرداخت شده بیشتر از مبلغ قانونی بوده و مؤدی نیز بدهی قطعی دیگری نداشته باشد، مبلغ اضافه قابل استرداد خواهد بود. نکته مهم این بخشنامه، تعیین مهلت حداکثر ۳ روز کاری برای اداره کل دریافت کننده مالیات است تا مبلغ قابل استرداد را به حساب ذی نفع واریز کند.
چه کسانی مشمول استرداد مالیات حقوق می شوند؟
به گزارش خبرمحور به نقل از خبرآنلاین؛ سید محمدهادی سبحانیان معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل سازمان امور مالیاتی بخشنامه نحوه استرداد اضافهپرداختی بابت مالیات بر درآمد حقوق را به ادارات کل امور مالیاتی ابلاغ کرد.
در این بخشنامه آمده است:
با توجه به سوالات و ابهامات مطرح شده در خصوص نحوه استرداد اضافه پرداختی بابت مالیات بر درآمد حقوق و به استناد مواد ۸۷، ۲۴۲ و ۲۴۳ قانون مالیاتهای مستقیم، به اطلاع میرساند: در مواردی که به استناد مفاد ماده ۸۷ قانون مالیاتهای مستقیم، مالیات بر درآمد حقوق اضافه بر مالیات متعلق پرداخت شده باشد و حقوقبگیر با رعایت بند ۲ بخشنامه شماره ۲۰۰/۱۴۰۳/۵۰ مورخ ۱۴ بهمن ۱۴۰۳ نسبت به درخواست استرداد اقدام کرده باشد، اداره کل محل سکونت پس از رسیدگی و احراز صحت مازاد بودن مالیات پرداخت شده و نداشتن بدهی قطعی دیگر در آن اداره کل، مراتب را به همراه مشخصات و شماره شبا (حساب) ذینفع به اداره کل امور مالیاتی دریافتکننده مالیات، جهت پرداخت (استرداد مالیات) اعلام کند.
بر اساس ابلاغ سبحانیان، اداره کل دریافتکننده مالیات موظف است ظرف ۳ روز کاری از محل وصولیهای جاری، مبالغ قابل استرداد را به حساب ذینفع واریز و نتیجه را به همراه مستندات قانونی به اداره کل محل سکونت مؤدی ارسال کند.
تشریح جزئیات مفاد بخشنامه
به عبارت دیگر، اگر طبق ماده ۸۷ قانون مالیاتهای مستقیم، حقوقبگیر مالیات بر درآمد حقوق را بیشتر از مقدار قانونی پرداخت کرده و چنانچه درخواست استرداد ثبت کرده باشد، اداره کل آمد مالیاتی محل سکونت او پس از بررسی و تأیید اینکه مبلغ پرداختی واقعاً اضافه است، مشخصات و شماره شبای ذینفع را به اداره کل امور مالیاتیِ دریافتکننده مالیات ارسال میکند.
سپس اداره کل دریافتکننده مالیات موظف است حداکثر ظرف ۳ روز کاری، مبلغ قابل استرداد را از محل وصولیهای جاری به حساب ذینفع واریز و نتیجه را همراه با مستندات قانونی به اداره کل محل سکونت مؤدی (حقوقبگیر) ارسال کند.
اخبار لحظه ای را در شبکه های اجتماعی خبر محور بخوانید.
هیچ نظر! یکی از اولین.